2025 was alweer een boeiend tentoonstellingsjaar. Onze medewerkers kiezen hun favorieten van het afgelopen jaar, en blikken al even vooruit naar 2026.
De redactie kiest het beste uit 2025
Larissa Sansour & Søren Lind, As If No Misfortune Had Occured in the Night (2022)
Tamara Beheydt kiest
1. Larissa Sansour, While We Count our Earthquakes (Extra City, Antwerpen)
Deze zomer baadde het koele interieur van de voormalige dominicanenkerk in de Antwerpse Provinciestraat in een blauwe gloed. Doorheen de hele expo weergalmde een beklijvende vrouwenstem die een opera van Anthony Sahyoun magistraal tot leven brengt in As If No Misfortune Had Occurred in the Night. De video is een sleutelwerk in het recente oeuvre van de Palestijns-Deense kunstenaar Larissa Sansour (1973). Haar uitgekiende science- fictionverhalen, met een duidelijke link naar de aanslepende strijd van Palestina, handelen over collectief trauma, interge- nerationele rouw en de heropbouw van een samenleving.
2. Maëlle Dufour, Oyas (een installatie in de stand van Fédération Wallonie- Bruxelles tijdens Art Brussels)
3. Lafleur & Bogaert (Verbeke Foundation, Kemzeke)
4. Pélagie Gbaguidi, Antre (La Verrière, Fondation Hermès, Brussel)
5. Peter Morrens, Oeeeeeeuuuuvvre (M Leuven)
Om naar uit te kijken in 2026: We Refuse_d (M HKA, Antwerpen)
Jules De Bruycker, Carnaval, 1922
Eric Min kiest
1. Jules De Bruycker (MSK Gent)
Een heuse (her)ontdekking was deze virtuoze tekenaar (1870-1945) uit Gent, die zijn oeuvre wijdde aan stadsgezichten en karikaturale personages, gevat in duistere etsen. Ze doen weleens aan Ensors grotesken denken, maar staan helemaal op zichzelf, als een universum dat traag om zijn eigen as draait. De Bruyckers volkstypes en gotische kathedralen hengelen weleens naar het etiket ‘pittoresk’, maar het is in de reeks prenten die hij tijdens de Grote Oorlog realiseerde, dat de kunstenaar zijn ware aard toont: grimmig, maar tegelijk vol mededogen. En altijd aan of over de rand van het officiële kunstcircuit.
2. BRAFA Art Fair
3. Emile Claus. Prins van het luminisme (Mudel, Deinze)
4. Studio Stone (Musée de la Photographie, Charleroi)
5. De tijdelijke tentoonstellingen in het Emile Verhaerenmuseum (Sint-Amands)
Om naar uit te kijken in 2026: Jean Brusselmans (Bozar) en Jenny Montigny (MSK, Gent)
Romy Cockx (red.), Mode & interieur. A gendered affair, 224 blz., ISBN 978-94-9341-603-1, Hannibal
Frank Heirman kiest
1. Mode & Interieur. A Gendered Affair (MoMu, Antwerpen)
In het ModeMuseum mis ik zelden een expo, niet zozeer uit interesse voor mode, maar omdat de shows – want dat zijn het – altijd met smaak zijn samengesteld. Het beste zijn de tentoonstellingen die de link met andere kunsten leggen, zoals de retrospectieve rond fotograaf Man Ray in 2023. Ook in 2025 zat er een parel in de programmatie. Mode & Interieur. A Gendered Affair presenteerde een oogstre- lend en blikverruimend parcous van de negentiende-eeuwse draperierage tot de door design beïnvloede mode van Ann Demeulemeester en Martin Margiela. In het midden lag er een glansrol voor Henry Van de Velde die samen met zijn echtgenote Maria Sèthe jurken ontwierp.
2. Donas, Archipenko & La Section d’Or (KMSKA, Antwerpen)
3. Music-Hall (Museum Albert Van Dyck, Schilde)
4. Tom Gutt et son Gang (Verbeke Foundation, Kemzeke)
5. Anne-Mie Van Kerckhoven (Dépendance View, Brussel)
Om naar uit te kijken in 2026: Van Hemessen & Vader, het Antwerpse schildersatelier van Jan & Catharina van Hemessen (Snijders&Rockoxhuis, Antwerpen)
Dirk Vandenberghe kiest
1. Rinus Van de Velde, Living (Abby, Kortrijk)
Abby in Kortrijk heeft een kunstwerk waarin je kan plaatsnemen om een koffie te drinken, een praatje te maken of ge-woon om te mijmeren over hoe kunst de wereld kan veranderen, of niet. De Living is helemaal ontworpen door Rinus Van de Velde, in dialoog met stukken uit de Kortrijkse collectie. Je kijkt je ogen uit in dit wonderkabinet en kiest een plekje om even helemaal op te gaan in de kunst. En je kan genieten van een nieuwe houtskooltekening van Van de Velde: een zelf- portret in pyjama met een knipogende tekst over uitstelgedrag.
2. Hans op de Beeck: Nachtreis (KMSKA, Antwerpen)
3. Michaël Borremans. A confrontation at the Zoo (Museum Voorlinden, Wassenaar)
4. Painting after Painting (S.M.A.K., Gent)
5. Schoen. Passie (Eperon d’Or, Izegem)
Om naar uit te kijken in 2026: Opening BRUSK (Musea Brugge)
Meester(s) van de Goudrankengroep, Getijdenboek, ca. 1440-ca. 1450,
Jonas Roelens kiest
1. Jules de Bruycker (MSK, Gent)
Levendig, rauw, grappig, virtuoos. Jules De Bruycker is het allemaal: een mengeling van Bruegel, Toulouse-Lautrec, Les Triplettes de Belleville en zoveel meer. Met een ongeëvenaarde precisie en toch speelse stijl toont De Bruycker het bruisende stadsleven, maar vooral de stedelijke onderbuik. Voorbij het karikaturale en met diep menselijk mededogen liet De Bruycker me een vervlogen én actueel Gent zien. Een schoolvoorbeeld van hoe een monografische expo meer kan zijn dan de lofzang op een individu, maar ook een tijdsgeest kan capteren. Dat de catalogus tijdelijk uitverkocht was, toont hoezeer De Bruycker een snaar raakte bij talloze bezoekers.
2. Trots en troost: middeleeuwse getijdenboeken en hun lezers (Groeningemuseum, Brugge)
3. Eeuwige Lente. Tuinen en wandtapijten in de renaissance (Museum Hof van Busleyden, Mechelen)
4. Restauratie Jordaens (Snijders& Rockoxhuis, Antwerpen)
5. Heropening van het Paviljoen der Menselijke Driften (Jubelpark, Brussel)
Om naar uit te kijken in 2026: Onvergetelijk. Vrouwelijke kunstenaars van Antwerpen tot Amsterdam, 1600-1750 (MSK, Gent)