• Inloggen
  • Abonneren
Home
OKV
Main navigation
  • Lezen en luisteren
  • Musea
  • Tentoonstellingen
  • Winkel
Menu
  • Inloggen
  • Abonneren
Main navigation
  • Lezen en luisteren
  • Musea
  • Tentoonstellingen
  • Winkel

OKV1970 8ste jaargang

Jan-Peter van Baurscheit de Jonge, Het Koninklijk Paleis op de Meir
Archief

Jan-Peter van Baurscheit de Jonge - Het Koninklijk Paleis op de Meir

Temidden van het drukke stadsgewoel heeft het Koninklijk Paleis op de Meir te Antwerpen, achter een sierlijk smeedijzeren hek dat a.h.w. zijn voorgevel beschermt, tot dusver een eerder teruggetrokken bestaan geleid. Alleen op Nieuwjaarsdag en op de feestdagen van de Dynastie werd de poort geopend.

Pierre Alechinsky, De laatste dag
Archief

Pierre Alechinsky - De laatste dag

8 november 1948 werd te Parijs de groep Cobra opgericht. Pierre Alechinsky ontdekte deze beweging tijdens een bezoek aan de internationale tentoonstelling van Experimentele Kunst 'La fin et les moyens', in maart 1949 te Brussel en werd meteen lid van de groep.

Frans Floris, De familie van Berchem
Archief

Frans Floris - De familie van Berchem

Elk groepsportret komt tot stand uit de observatie van een aantal individuen, die in een bepaalde verhouding tot elkaar staan. De kunstenaar mag voor die interne ordening van de groep niet onverschillig blijven.

Le Corbusier, Huis Guiette
Archief

Le Corbusier - Huis Guiette

Toen de Anwerpse schilder René Guiette (1893) in 1925 op de «Exposition Internationale des Arts Décoratifs» te Parijs het «Pavillon de l'Esprit Nouveau» van Le Corbusier had gezien, was zijn beslissing genomen: hij zou bouwen met Le Corbusier. 

Jheronimus Bosch, Het laatste oordeel
Archief

Jheronimus Bosch - Het laatste oordeel

Het drieluik van 'Het laatste oordeel', een werk van middelmatige grootte, is op het middenpaneel onderaan rechts voluit getekend in gotisch schrift : Jheronimus bosch. Deze handtekening wijkt niet af van de bekende signaturen van deze meester die inderdaad, zoals Van Mander schreef, te 's-Hertogenbosch, omstreeks 1450, geboren werd en er in 1516 overleed.

Jan van den Abeel, Piava VIII
Archief

Jan van den Abeel - Piava VIII

Een typisch Vlaams interieur in Gentbrugge ; de pronkkamer, plastic vlinders op de weelderige planten en de bontbetegelde schoorsteen, plastic bloemen... ; zo is het in het huis waar Jan van den Abeel opgegroeid is. Nogal sterk contrasterend staat in een hoek van de kamer een schildersezel met de opzet voor een nieuw, felgekleurd constructivistisch schilderij.

Giovanni Antonio Pellegrini, De vier elementen van de brouwers
Archief

Giovanni Antonio Pellegrini - De vier elementen van de brouwers

Pellegrini was een buitengewoon behendig, fantasierijk schilder, vooral befaamd om zijn allegorisch - historische muur -en plafonddecoraties, meestal op doek, voor adellijke verblijven, waarin ook wel portretten voorkomen van opdrachtgevers. 

Miguel Berrocal,  Vrouw in een zetel
Archief

Miguel Berrocal - Vrouw in een zetel

De Spaanse beeldhouwer Miguel Berrocal is onder een bepaald facet een unieke figuur. Berrocal start met ijzersculpturen. Vrij geometrische constructies die het spel van het vlak en de vorm, de leegte en de volte in de ruimte exploiteren.

Goossen van der Weyden, Retabel
Archief

Goossen van der Weyden - Retabel

Men betreurt het wel eens dat zo weinig werk van onze schilders ter plaatse bleef en dat veel van wat eens onze kerken sierde in buitenlandse verzamelingen verzeild geraakte. Met dit drieluik is dat niet het geval. Door de loop van de eeuwen heeft de St.-Gommaruskerk deze schat weten te bewaren waarvan zo veel met Lier en zijn geschiedenis verbonden is.

Jan Mone, Retabel
Archief

Jan Mone - Retabel

Het kunstwerk van de St.-Martinuskerk te Halle, dat hier wordt besproken is het oudste in ons land bewaard gebleven albasten retabel uitgevoerd zo naar de geest als naar de vorm in de renaissancestijl. Een opschrift meldt dat het geplaatst werd in 1533 en dat het gemaakt werd door 'Jehan Mone Maistre artiste de l'empereur'.

Henri de Toulouse-Lautrec, Revue blanche
Archief

Henri de Toulouse-Lautrec - Revue blanche

Aangemoedigd door drukker Edward Ancourt, die hij ontmoet had bij zijn vrienden de gebroeders Natanson, directeurs van de 'Revue Blanche', beoefende Lautrec met volle overgave de steendruk, waarvan hij zich op een verbluffend korte tijd de techniek eigen maakte.

Lucio Fontana,  Concetto spaziale
Archief

Lucio Fontana - Concetto spaziale

Het is misleidend een werk van de Italiaanse kunstenaar Lucio Fontana in Openbaar Kunstbezit voor te stellen, zoals het ook misleidend is het in een museum tussen andere schilderijen te laten zien. Men loopt er gemakkelijk aan voorbij, achteloos, als men het niet bewust om zijn kitschig karakter afwijst. 

Onbekend Meester, O.-L.-Vrouw met heiligen en schenkers
Archief

Onbekend Meester - O.-L.-Vrouw met heiligen en schenkers

De inhoud van het werk uit het museum te Gent bestaat uit drie delen, eerst een voorstelling van de H. Maagd met het Kind Jezus, de H. Barbara en de H. Johannes de Doper; anderzijds de portretten van de schenkers en tenslotte het verband tussen de twee voornoemde groepen. Die drie onderwerpen beantwoordden aan de noden van de vijftiende-eeuwse mens.

Joan Miro,  Paars van de maan
Archief

Joan Miro - Paars van de maan

Spanje, inzonderheid Catalonië, heeft aan de moderne kunst van het Westen een twaalftal voortreffelijke schilders en beeldhouwers geschonken en heeft dank zij figuren als Picasso, Gris, Dali, Miró en een schaar jongeren, een onuitwisbare stempel gedrukt op de vorm en op de geest van de artistieke evolutie in de jongste zestig jaar.

Conrat Meit, Portretbuste van Keizer Karel
Archief

Conrat Meit - Portretbuste van Keizer Karel

Toen een zekere Alfred Van de Walle een terracotta-kop in vrij gehavende toestand aan het voormalige Oudheidkundig Genootschap van Brugge ten geschenke gaf, kon hij nauwelijks vermoeden dat dit kunstwerk het eens tot het vedettestuk van het latere Gruuthusemuseum zou brengen.

Francis Picabia, De verduistering
Archief

Francis Picabia - De verduistering

Alvorens tot de bespreking van de 'Verduistering' van Picabia over te gaan, is het wel gewenst enkele gegevens over de persoonlijkheid en de loopbaan van deze veelzijdige kunstenaar in herinnering te brengen. Geboren te Parijs, op 22 januari 1879, uit een Franse moeder en een Cubaans genaturaliseerd Spaans edelman, vertoont Picabia aanleg voor tekenen en schilderen.

Anoniem, Oost-Soemba, Versierd mannendoek
Archief

Anoniem Oost-Soemba - Versierd mannendoek

Bij de bespreking van een werkstuk uit het genre kunstambacht is het niet ongewoon een deel van de aandacht te besteden aan zijn technologische aspecten. Wanneer het nu gaat om een doek dat versierd is volgens een uitsparingsprocédé, is dat gewoon onontbeerlijk.

Jezus Rafaël Soto, Horizontale trilling
Archief

Jezus Rafaël Soto - Horizontale trilling

Tegenover de vastleggers van vormen en de scheppers van een stabiele orde hebben in de kunst altijd de rustverstoorders gestaan, de ontbinders van compacte en statische volumes, de doorbrekers van grenzen. Vanuit hun optiek is de constructieve opvatting van het schilderij, met zijn welomschreven vlakken en zijn onwrikbare lijnen, een inbreuk.

Sandro Botticelli, Nood Gods Brussel
Archief

Sandro Botticelli- Nood Gods Brussel

Buiten de in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten aan Botticelli toegeschreven 'Nood Gods' vindt men in de Belgische verzamelingen van deze geniale Florentijn geen enkel werk. Het onderhavig paneel, dat in 1964 door Pierre Bautier aan het Brusselse museum werd geschonken, wordt meestal niet als een origineel beschouwd.

Ernst Barlach,  De fluitspeler
Archief

Ernst Barlach - De fluitspeler

Honderd jaar geleden werd Ernst Barlach te Wedel in Holstein geboren. In zijn beelden schept Barlach in grote lijnen eenvoudige gestalten. De verhoudingen zijn overzichtelijk en ongecompliceerd. Hij wil zodoende de waarachtigheid van de vorm achterhalen, die op zijn beurt de monumentaliteit van de figuren uitmaakt. 

Theodoor Rombouts, De vijf zintuigen
Archief

Theodoor Rombouts - De vijf zintuigen

In het jaar 1618 vertrok Theodoor Rombouts naar Rome, waar hij waarschijnlijk tot 1625 verbleef. Daar kwam hij, evenals zovele schilders uit de Nederlanden, sterk onder de invloed van de genrestukken van Caravaggio, die in 1610 te Porto Ercole overleden was.

Lucas Cranach de Oude,  Adam en Eva
Archief

Lucas Cranach de Oude - Adam en Eva

In de Duitse schilderkunst van de 16de eeuw treden twee grote namen naar voren : Albrecht Dürer, geboren in 1471 en Lucas Cranach de Oude, geboren te Kronach (Oberfranken) in 1472. Ze waren dus tijdgenoten, doch Dürer stierf op zevenenvijftigjarige leeftijd, terwijl Cranach eenentachtig jaar werd (hij stierf te Weimar in 1553).

Cornelis de Vos, Portret van de kunstenaar en zijn gezin
Archief

Cornelis de Vos - Portret van de kunstenaar en zijn gezin

Hij die voor het eerst een bezoek brengt aan het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Brussel, zal er ongetwijfeld zoals in elk groot museum een overweldigende indruk ondergaan. In de eerste plaats wordt hij er geconfronteerd met bekende werken waaraan beroemde en klinkende namen zijn verbonden.

G. H. Breitner, Avond op de Dam
Archief

G. H. Breitner - Avond op de Dam

Veertig jaar geleden, toen ik in Holland studeerde, ontdekte ik voor mijzelf Georges-Hendrik Breitner, de man met de geweldige schildershartstocht, de schilder van de actie, met zijn cavalleriestukken, zijn stadsgezichten van het bezige Amsterdam, met zijn straatmeiden, zijn trampaarden, zijn gebouwen in afbraak, zijn drukke scheepswerven.

Hippolyte Boulenger, De zwijnepoel
Archief

Hippolyte Boulenger - De zwijnepoel

Vaak is het zo dat het woord 'schilderkunst' onmiddellijk een gedachtenassociatie oproept met 'landschap'. Nochtans zijn er periodes geweest, soms tientallen jaren lang, dat het schilderen van natuur- of stadsgezichten niet bijzonder op prijs werd gesteld.

Philippe de Champaigne, De Emmaüsgangers
Archief

Philippe de Champaigne - De Emmaüsgangers

In 1952, naar aanleiding van het 350ste geboortejaar van Philippe de Champaigne, werd te Parijs en te Gent een retrospectieve gewijd aan het al te weinig bekende oeuvre van de meester, dat bij het publiek uiteenlopende meningen verwekte.

James Ensor, De oude dame met de maskers
Archief

James Ensor - De oude dame met de maskers

Men kan zich haast niet voorstellen dat iemand, die werkelijk van schilderkunst houdt, onverschillig aan Ensor zou kunnen voorbijgaan. Zijn begaafdheid is zo uitzonderlijk en zo groot, dat hij tot de kleine schaar van onvervangbaren wordt gerekend.

Volg ons
  • Facebook
  • Instagram
Over OKV
  • Gratis proefnummer
  • Verkooppunten
  • OKV Club
  • Adverteren
  • Over OKV
  • Medewerkers
  • Raad van bestuur
  • Partners
  • Contact

Abonneer je op OKV

  • Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en je ontvangt daarvoor 6 publicaties. Daarnaast krijg je gratis toegang tot wekelijks nieuwe artikels op de website. 
  • Voor €27 kan je een online-abonnement nemen. Dit geeft je online toegang tot de artikels uit het tijdschrift en het okv-archief.
Abonneer nu
Voor maar €55 / jaar
Newsletter
Voer een e-mailadres in, lees en accepteer de gebruiksvoorwaarden van de site.
Footer
© OKV - 2025
  • Privacy policy
  • Cookie disclaimer
Met steun van de Vlaamse Gemeenschap Logo Vlaanderen verbeelding werkt