Groep/Group, 1993-1994, keramiek/ceramic, h 46-130 cm, collectie/collection Lüdwig Forum für internationale Kunst, Aachen

Groep/Group, 1993-1994, keramiek/ceramic, h 46-130 cm, collectie/collection Lüdwig Forum für internationale Kunst, Aachen 

Voedsel dat de natuur ons schenkt, verdient waardering. Het bord dat met liefde ontworpen is en met noeste arbeid gemaakt, wil ook eer bewijzen aan hetgeen erop gelegd wordt. 

De verbondenheid tussen mens en aarde die uit deze uitspraak van Piet Stockmans spreekt, is het centrale thema van Kamer vol klei. Een tentoonstelling die keramiek als kunstvorm in al haar verscheidenheid toont en waarin sculptuur, installatie en video een plaats hebben. 

Keramiek is vandaag hotter dan ooit. Naast het pottenbakken, ontwikkelde keramiek zich vanaf de jaren 1950 ook tot een volwaardig artistiek medium en kreeg het een plaats binnen de schone kunsten. Het museum Albert Van Dyck toont vier belangrijke namen uit die eerste generatie: José Vermeersch met zijn aardekleuren mensen en honden, Rogier Vandeweghe en Pierre Culot met hun monumentale vazen die de mens evoceren en Lutgart De Meyer met haar kleurrijke abstracte vouwvormen.  

Deze tentoonstelling toont ook vier koplopers uit de generatie die daarna komt: Anne Ausloos, Nathalie Doyen, Alexandra Engelfriet en Bie Michels. Zij richten hun aandacht niet alleen op het object maar ook op het materiaal, de klei. Zo werkt Anne Ausloos met klei uit de buurt van het Museum Albert Van Dyck. Alexandra Engelfriet brengt dankzij video de beleving van klei over. 

Afbeelding: Alexandra Engelfriet, Immerse, impress, imprint, 2020, Viervaart, Groede, Nederland, foto Iris Cornelis.

Tentoonstellingen in hetzelfde museum