Roger Raveel, Gele man met karretje, 1952

Roger Raveel, Gele man met karretje, 1952

Opgedragen aan Luc Levrau (1946-2022)

Het Roger Raveel Museum neemt afscheid van Luc Levrau, medeoprichter, bezieler, steun en toeverlaat. Luc was de boezemvriend van Roger Raveel en zijn echtgenote Zulma De Nijs. Als trouwe rechterhand bood hij door dik en dun zijn hulp aan, zowel in huis als in het atelier. Vele kunstwerken in de verzameling dragen zijn “stempel”: alle lijsten en zo goed als alle sculpturale werken werden door Luc op nauwkeurig aanwijzen van Roger uitgevoerd. 

Het Roger Raveel Museum herbergt sinds haar opening in 1999 een omvangrijke verzameling schilderijen, tekeningen en objecten van Roger Raveel (1921-2013). Sinds 2020 bieden jaarlijks wisselende collectiepresentaties een bredere inkijk in het rijke oeuvre van de kunstenaar. 

Deze tentoonstelling draagt de titel Het niets, het licht en de dingen - Een greep uit de collectie van het Roger Raveel Museum verwijzend naar een bibliofiele uitgave uit 1991 met etsen van Roger Raveel en gedichten van Roland Jooris, eerste conservator van dit museum en dichte vriend van de kunstenaar. Naast deze publicatie is in deze tentoonstelling een selectie schilderijen en tekeningen te zien uit verschillende periodes. 

Raveel heeft zijn geboortedorp Machelen-aan-de-Leie nooit verlaten, zijn habitat die hem de inspiratie aanreikte om zijn baanbrekende werk te laten groeien en evolueren. We herkennen de keuken waar Raveels echtgenote Zulma het huishouden doet, een cactus op de tafel en het zicht op de tuin met zijn typische betonnen palen en muurtjes. We zien de vader van de kunstenaar die een klusje uitvoert of even rust aan het raam en de kat die hem gezelschap houdt. Het lijnenspel van de akkers en de velden wisselen de dorpse taferelen af: het voetbalveld, de fiets tegen de tuinmuur. De schilder verschijnt zelf ook in een tweetal markante zelfportretten. 

“De dingen in de wereld” verhouden zich tot elkaar in een raadselachtige en tegelijk ongecompliceerde structuur. Raveel geeft hen vorm in zijn hoogst eigen taal, zijn herkenbare kleurenpalet en heldere composities. Felle kleurvlakken en silhouetten van figuren en objecten combineert hij met abstracte, expressieve verfstreken, mysterieuze vierkanten en voorwerpen uit de werkelijkheid die op het geschilderde oppervlak worden gemonteerd: een symbiose van het leven en de kunst. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum