Drie zwarte mantels van Victor&Rolf

Back to Black

Roetzwart, gitzwart of pekzwart. Zie jij het verschil? Is er wel een verschil? Zwart is een kleur waarbij we zelden stilstaan, maar die overal aanwezig is. Boeiend dus dat Museum Hof van Busleyden de volgende twee jaar een volledige ruimte aan het donkerste van het donkerste wijdt.

Museum Hof van Buslyden gaat een jaar na de opening voor een eerste zaalwissel. Met 'Back to Black' kiezen ze opnieuw voor Bourgondisch meesterschap, zoals dat ook in de Wünderkammer was. Zwart had een bijzondere rol voor Bourgondische machtshebbers. Het was een kleur die status uitstraalde, en die ze toen al associeerden met voornaamheid en rouw. Kijk maar eens naar de statige kledij op portretten van Vlaamse en Hollandse Meesters.

Hedendaagse bezoekers kunnen zich weinig voorstellen bij dat Bourgondisch zwart. Kleur is een vanzelfsprekendheid geworden. Voor zestiende-eeuwse stedelingen was het heel wat meer dan een louter visueel fenomeen. Kleuren werden in de stad gemaakt, en die processen prikkelden alle zintuigen. Er zijn niet veel kleurrecepten bewaard, maar uit de overgebleven exemplaren blijkt dat er een grote verscheidenheid aan maakprocessen was. En dat elk procedé een eigen geur had.

Samen met wetenschappelijke onderzoekers, artistieke partners én de museumbezoekers onderzoekt men de verfpraktijken van toen. De focus ligt op de kleur zwart, vertrekkende van historische receptenboeken en Bourgondische portretten tot de textiele vormentaal van de Nederlandse hedendaagse kunstenaar Claudy Jongstra (°1963).

Drie zwarte mantels van Victor&Rolf.

Voor deze collectie ging Viktor&Rolf een samenwerking aan met de Nederlandse kunstenaar Claudy Jongstra. De kledingstukken die getoond worden in het museum bestaan deels uit wol van de heideschapen op de boerderij van Claudy Jongstra in Friesland. De wol werd met natuurlijke pigmenten gekleurd in haar atelier, op basis van de inzichten uit het Back to Black-project. De ontwerpers combineerden zwart met kleuren zoals indigoblauw en meekraprood, die tijdens de Bourgondische periode gebruikt werden om stoffen zwart te verven. Zo vormen ze hedendaagse equivalenten van de zwarte gewaden op de zestiende-eeuwse Bourgondische portretten.

Tentoonstellingen in hetzelfde museum