Aimé Mpane

Focustentoonstelling

Aimé Mpane, één van de belangrijkste kunstenaars van Afrikaanse origine van vandaag, heeft zijn blik resoluut op de toekomst gericht. Hij combineert de ruwe aspecten van de zogenaamde ‘primitieve kunsten’ – door het bewerken van hout met een bijl op een traditionele manier – waarbij hij het verleden deconstrueert om daarna de stukken terug op te bouwen, aangepast aan de hedendaagse realiteit. 

Het is de eerste keer dat een kunstenaar met Congolese roots in de Koninklijke Musea exposeert. Mpane reist tussen Kinshasa, zijn geboortestad, en Brussel, zijn woonplaats, wat hem toelaat een vernieuwende en dynamische blik te werpen op zowel de kunstgeschiedenis als de geschiedenis van onze beschaving. Hij is een kunstenaar van de dialoog. Zijn werken zijn gekenmerkt door een eindeloze veerkracht en doordrenkt van hoop. Aime Mpané bouwt bruggen: in elkaar genestelde beelden, verrijkende realiteit, “passages aan de andere kant van de spiegel”… Zijn universum is de weerspiegeling van de gemoedstoestand van een ware “local nomade”: iemand die durft te vragen “waarom niet?”, iemand die durft te dromen over een broederschap tussen Congo en België, en de mensheid. 

"De mensheid met zichzelf, de mens met de mens verzoenen. In mijn ogen is elk individu een atoom van dit enorme universele lichaam dat uit 7,8 biljoen atomen bestaat. De mensheid is echter ziek, zijn lichaam is uiteengereten, in stukken gesneden... alhoewel we allemaal dezelfde oorsprong hebben. Mpane droomt van een echt alternatief voor onze fouten uit het verleden en streeft naar een toekomst waarin andere soorten herdenkingskunst mogelijk zijn. 

Op uitnodiging van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten werpt Aimé Mpane een unieke blik op een kunstwerk naar keuze uit de vaste collectie. Hij kiest onmiddellijk voor: “Vier studies van het hoofd van een Moor” (1614), door Peter Paul Rubens. Mpane kent het werk, die voor hem al heel zijn leven een grote symbolische waarde draagt. “Negerkoppen” -de oude titel van het schilderij- stond in de jaren ‘50 de keerzijde van een bankbiljet van 500 frank, met op de voorzijde het portret van Koning Leopold II. Mpane's versie van het meesterwerk is een tapijt-doek-sculptuur die aan het publiek bij de opening van de tentoonstelling zal onthuld worden.  

Via heel unieke wegen, komen de werken van Aimé Mpane in dialoog met die van Rachel Labastie. Deze twee kunstenaars, een man en een vrouw, stellen beide de symptomen in vraag die zich in onze maatschappij hebben ontwikkeld. Heel concreet en afgezien van de artistieke benadering, creëren ze een echte ruimte van bewustzijn en verdiepen ze zich in de mogelijke remedies rond het centrale oog van de Patio waar de werken worden verzameld op twee verdiepingen van het museum. 

Aimé Mpane& woont en werkt in Brussel. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum