Ooit waren cultureel geïnteresseerde jongeren al tevreden met een eigen paspoort en een bonnen­boekje in vierkleurendruk dat korting gaf op ten­toonstellingen en voorstellingen. Vandaag mag het voor de doorsnee CJP'er ietsje meer zijn. De voor­deelkaartjes zijn powerbonnen geworden en het boekje maakt stilaan plaats voor een verfrissende webstek: Gobots.be. 

Virtuele hangplek

'Gobots.be is er voor iedereen' staat er op de site te lezen die eind vorig jaar online ging. Toch is dit me­dium er in de eerste plaats voor de circa 20.000 houders van een Cultureel Jeugd Paspoort. Die kunnen er proeven van cultuur door deel te nemen aan exclusieve wedstrijden en op te snorren welke organisaties uit de vrijetijds- en cul­tuursector voordelen aanbieden. Daarnaast pre­senteert deze webstek zich ook als een interactief platform voor en door jongeren. 

Verdeeld over de subrubrieken film, muziek, expo, bib, reizen, nightlife, podium, lifestyle, festival en game vind je er immers de pennenvruchten van de jonge reportersploeg van CJP. Zij schrijven er met jeugdig enthousiasme pagina's vol met onder meer CD-recensies, boekentips, reissuggesties of '24 uur uit het leven van .. .'-verslagen. Een reac­tieknop onderaan elk artikel nodigt surfers uit om ook hun mening te verkondigen. Op die manier wil Gobots.be zich stilaan ontwikkelen tot een vir­tuele hangplek voor liefhebbers van cultuur in de ruimste zin. 

Van Playstation tot Van Gogh

Die diversiteit uit zich ook in de zogenaamde go­bots die surfers wegwijs maken op de site. Deze vier figuurtjes die via filmpjes en downloads tot leven gewekt worden, beleven cultuur elk op hun specifieke manier: Hun smaakvoorkeuren zijn dan ook geïnspireerd door het model van Elchardus.

Zo kijkt Melvin volgens zijn profiel naar het TV­programma The Block en is Andy's lievelingsfilm Dumb and Dumber terwijl Irma van A Clockwork Orange houdt én van Bossa die liever luistert naar Nick Cave. 

Die typologieën zijn een slimme zet van CJP dat in haar 32-jarig bestaan al heel wat expertise opge­bouwd heeft in jongerencommunicatie. Want dit grappig viertal visualiseert niet alleen de diverse facetten van cultuur. Het laat jongeren ook toe om er zich op een of andere manier mee te identifice­ren. En misschien niet louter de jeugd van tegen­woordig. 

Ook de generaties die enkel nog jong van geest zijn, komen op deze site aan hun trekken. Onder de rubriek Agenda vinden we een bijvoorbeeld een eenvoudige zoekmachine die gekoppeld is aan de grote cultuurdatabank van Cultuurnet. Deze scho­telt je na enkele klikken het huidige film-, boeken-, sport- of podiumaanbod voor uit Vlaanderen en Brussel. Dit overzicht kunnen jongeren trouwens zelf aanvullen door hun eigen activiteiten - van schoolfuif tot chiro-quiz - in te voeren. Geen be­tere verjongingskuur dan een wekelijks halfuurtje surfen op gobots.be! 

Download hier de pdf

Go Gobots.pdf