Met de tentoonstelling Vrouwelijke Blik viert Fondation A Stchting in Vorst haar tienjarig bestaan en toont daarmee aspecten waar het voor staat. Béatrice Andrieux, curator van de tentoonstelling, selecteert foto’s van vrouwelijke fotografen uit de collectie van Astrid Ullens de Schooten Whettnall. Deze vrouwen delen een maatschappelijk, sociaal geëngageerde visie. Deze foto’s belichten ons gebrek aan respect voor elkaar en onze leefomgeving . Onrecht onder de aandacht brengen, houdt het debat levendig.
De expositie laat een open, gemeenschappelijke geschiedenis zien, die wordt verrijkt met de blik van kunstenaressen van diverse disciplines, die het medium fotografie gebruiken voor specifieke projecten. De negentien vrouwen hebben veel gemeen: ze zetten zich allen in voor hun gemeenschap, willen codes doorbreken, grenzen verleggen en kwesties rondom sociale rechtvaardigheid, vrouwelijkheid en het milieuvraagstuk bespreekbaar maken. De tentoonstelling zet zich ook in voor een wereldwijd perspectief, met Latijns-Amerikaanse artiesten als Yolanda Andrade, Luz María Bedoya, Kattia García Fayat en Graciela Iturbide en historische fotografen als Diane Arbus, Helen Levitt en Lisette Model. Ook de Duitse fotografie is in de collectie vertegenwoordigd, met de series van Andrea Geyer en Ursula Schulz Dornburg en werken van het echtpaar Gabriele en Helmut Nothhelfer – welke voor het eerst worden tentoongesteld, net als de kleurendrukken van de Italiaanse Francesca Gardini. Het project, dat de werken van o.a. de Canadese Moyra Davey, de Amerikaanse Zoe Leonard, de Zuid-Afrikaanse Jo Ractliffe en de Duitse Martha Rosler samenstelt, wil de aandacht vestigen op de historische contexten die invloed hebben gehad op erkenning van vrouwelijke kunstenaars. Tenslotte getuigt het werk van de grote Amerikaanse portretfotograve Judith Joy Ross van haar inzet voor activisten en voortijdige schoolverlaters. Haar werk werd overigens tien jaar geleden tentoongesteld ter gelegenheid van de opening van de Stichting. Elk op hun eigen manier geven deze vastberaden, baanbrekende en unieke kunstenaressen uitdrukking aan een vorm van verzet tegen normen van sociale, gender of politieke aard. Zij herinneren ons eraan dat wij in een tijdgebonden universum leven, en dat het hedendaagse de onuitwisbare maar ook vluchtige sporen draagt van onze geschiedenis, waar we goed naar moeten blijven kijken.