Torii Kotondo, Ochtendhaar, 1931

Torii Kotondo, Ochtendhaar, 1931

Het muskietennet op de achtergrond verraadt dat de vrouw nog aan het ontwaken is na een warme zomernacht. Asanegami of ‘ochtendhaar’ is een poëtisch woord dat al minstens sinds de achtste eeuw in verhalen en verzen wordt gebruikt. Het roept het beeld op van een vrouw die in haar bed ligt en aan haar geliefde denkt. De door Ikeda uitgegeven prenten waren van de hoogste kwaliteit. Om zijn klanten te garanderen dat zijn prenten echt in een gelimiteerde oplage werden gedrukt, gaf Ikeda zijn snijders opdracht het sleutelblok na de honderdste afdruk te beschadigen. Zijn clientèle ontving een monochrome afdruk van het beschadigde blok als bewijs. Naar verluidt vonden de autoriteiten het thema van dit ontwerp te wulps en was Ikeda gedwongen het drukken na zeventig afdrukken te staken. Niet-verkochte exemplaren werden in beslag genomen, waardoor dit ontwerp een van de zeldzaamste shin hanga-prenten is.

De nieuwe prenten van Japan

Zes jaar na de tentoonstelling Ukiyo-e, de mooiste Japanse prenten (zie OKV 2016, nr.5) breidt Museum Kunst & Geschiedenis er een vervolg aan met Shin hanga, de nieuwe prenten van Japan. Shin hanga is een vernieuwingsbeweging van de Japanse traditionele prentkunst in het begin van de twintigste eeuw. De traditionele houtdruktechnieken bleven in gebruik en de kunstenaars lieten zich inspireren door klassieke thema’s zoals landschappen, mooie vrouwen (bijin), kabuki-acteurs, bloem- en vogeltekeningen. En toch weerspiegelen de nieuwe prenten de modernisering van Japan en vertolken ze een nieuwe esthetiek, gekoppeld aan een uiterst verzorgde productie. Shin hanga toont ruim tweehonderd prenten uit twee Nederlandse privéverzamelingen, aangevuld met een selectie uit rijke collectie van het Museum Kunst & Geschiedenis.

Tentoonstellingen in hetzelfde museum