Shezad Dawood, Lion's Foot Dancer,2023. Acrylic on vintage textile hanging, 198x 138 cm. Courtesy of the artist and Jhaveri Contemporary.

Shezad Dawood, Lion's Foot Dancer, 2023.

Acrylic on vintage textile hanging, 198x 138 cm. 

In dialoog met het werk van Yusef Lateef

Night in the Garden of Love is een tentoonstelling die ontwikkeld werd door Shezad Dawood (°1974, Britse kunstenaar) en geïnspireerd is door de creatieve output van de Afro-Amerikaanse muzikant, componist en creatieve duizendpoot, Yusef Lateef (1920-2013) . De tentoonstelling ontleent haar titel aan Lateefs novelle uit 1988 en bevat muziek en een selectie tekeningen van Lateef in combinatie met vijf nieuwe, onderling verbonden werken van Dawood: een virtual reality-ervaring, een reeks schilderijen op textiel, een tuin met algoritmische planten die digitaal groeien in antwoord op live improvisatiemuziek, kostuumsculpturen en een live choreografie. 

De eerste ruimte van Night in the Garden of Love is gevuld met daglicht en toont een reeks nieuwe schilderijen van Dawood op hergebruikt vintage patchwork textiel. De organische vormen zijn ontstaan als reactie op Lateefs tekeningen. In het midden van de zaal is een ruimte afgebakend om de geometrische vormen van een soefituin op te roepen. Twee bezoekers tegelijk betreden met een VR-headset een door Dawood gecreëerde virtual reality-ervaring die is gebaseerd op scènes uit Lateefs novelle. Een sleutelfiguur is de Mutant, die als een danser door het script beweegt en de bezoekers door Lateefs visioen leidt, hier herschapen door Dawood. De soundtrack bevat originele opnames van Lateef die werden uitgebracht op zijn eigen label, YAL Records. Om het idee van een tuin als ruimte voor intimiteit en dialoog te onderstrepen creëerde Dawood voor het eerst een VR-ervaring voor twee spelers.

De tweede zaal is gehuld in duisternis en verwijst naar de nacht uit de titel van de tentoonstelling. Er zijn zeven schermen met bijbehorende audiotracks aanwezig die Dawood Digital Seedbeds noemt. Elk scherm toont een digitaal ontworpen plant die doet denken aan de geschilderde vormen op de textielwerken. De planten groeien voor onze ogen volgens zelf evoluerende algoritmes die gebaseerd zijn op Lateefs muzikale methode. In januari 2023 nam Dawood met verschillende van Lateefs vroegere medewerkers en studenten een nieuwe improvisatiesessie op volgens Lateefs autofysiopsychische benadering. De resultaten hiervan worden verdeeld over de verschillende Seedbeds en creëren zo aparte soundtracks die elkaar overlappen en vervlechten tot een nieuwe muzikale compositie. Ze gaan vergezeld van een nieuwe geur die speciaal voor de gelegenheid door Dawood werd gecreëerd in samenwerking met Olivia Bransbourg van boutique-parfumlabel Iconofly, de Parijse parfumeur Nicolas Bonneville en parfumhuis. De geur brengt de verschillende plantentoetsen van het collectief verbeelde ecosysteem van de Tuin tot leven. Het parfum zit in een speciaal ontworpen keramische vaas, ontwikkeld in samenwerking met Ofumum.

Wanneer de bezoekers naar de ruimte op de vierde verdieping klimmen treffen ze tekeningen van Lateef aan die door Dawood samen met Ayesha Lateef (de weduwe van Lateef) en Alhena Katsof (die de nalatenschap van Yusef Lateef beheert) werden geselecteerd en het hart van de tentoonstelling vormen. Deze originele werken –voor het eerst tentoongesteld buiten de VS– stellen constellaties van planten en boomachtige vormen voor zwevend tussen figuratie en abstractie.

Tot slot zijn op de vierde verdieping ook twee kostuums te zien die ontworpen zijn door het Londense modelabel Ahluwalia en waarin stoffen uit Dawoods textielarchief verwerkt zijn. Ze bouwen voort op eerdere samenwerkingen rond hun wederzijdse interesse in het hergebruik en upcyclen van vintage textiel en het integreren van kostuums in hedendaagse dans. De kostuums zijn gemaakt voor de Mutant, een personage uit de novelle dat in de VR en op regelmatige tijdstippen in het echt in de tentoonstelling verschijnt: Dawood heeft voor dit personage een choreografie uitgewerkt met de Brusselse danseres Wan-Lun Yu. Zij zal op verschillende zondagen tijdens de tentoonstelling performen en een levensechte tegenhanger vormen voor de digitale, posthumane mutant. 

Data van de performances 17 & 28 mei,4, 18 & 25 juni, 9 & 16 juli, 12 & 13 augustus. 

Shezad Dawood (°1974) is een Britse kunstenaar, bekend om zijn verkenning van niet-westerse tradities die de gevestigde canons inspireren en doorkruisen op het gebied van architectuur of, zoals in dit geval, muziek. Zijn speelse, onderzoeksgedreven werk omvat vele vormen en media en doorbreekt de grenzen tussen analoog en digitaal. Sinds 2013 zijn de conceptuele mogelijkheden van virtual reality een integraal deel van zijn praktijk. Dit is de grootste presentatie van nieuw werk van Dawood sinds 2019 en zijn eerste solotentoonstelling in België. De tentoonstelling kwam tot stand in opdracht van WIELS en het Aga Khan Museum in Toronto. 

Yusef Lateef (1920-2013) was een Afro-Amerikaanse componist en muzikant die als eerste wereldinstrumenten integreerde om de grenzen van de jazztradities te verleggen. Na verloop van tijd ontwikkelde hij een methodologie die hij autofysiopsychische muziek noemde. “Het gaat om een verhoogd bewustzijn en heeft als doel tegelijkertijd de fysieke, mentale en spirituele zintuigen te activeren,” aldus Dawood. Dawood kende Lateefs muziek al sinds zijn jeugd en raakte gefascineerd door Lateefs ideeën na het zien van zijn tekeningen, die fungeren als abstracte muzieknotatie en organische, plantachtige vormen voorstellen.

Dawood ziet deze tentoonstelling als een dialoog tussen zijn praktijk en die van Lateef, vergelijkbaar met de call-and-response uit de improvisatiemuziek. Hij beschouwt Lateefs novelle Night in the Garden of Love als een voorloper van veel recente clifi: scifi die zich met klimaatproblemen bezighoudt. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum