Nils Verkaeren bouwde intussen een indrukwekkend internationaal parcours op. In september schilderde hij enkele weken op verschillende locaties in Bornem en liet zich daarbij inspireren door het landschap. Tot eind november presenteert hij zijn werk in een unieke tentoonstelling in cultuurcentrum Ter Dilft.
Deel van het Interview - Nils Verkaeren (Uit Ter Dilft Magazine, september 2025)
Nils, iemand omschreef jou ooit als een kruising tussen Monet en Indiana Jones.
"Ik was daar niet zo gelukkig mee. Monet was een landschapsschilder en ik beschouw mijzelf als een echte plein airist. Voor mij is dat een wezenlijk verschil. Ik schilder buiten op grote formaten en probeer om het landschap mee te laten schilderen.
En Indiana Jones? Ik doe het niet voor het avontuur, maar vooral om te zien wat er gebeurt. Als je bijvoorbeeld in de Schotse vlakte staat en het begint ineens te hagelen. Wat gebeurt er dan met de olieverf? Die hagel komt letterlijk mee in het schilderij te zitten als een soort reliëf. Als je een berg beklimt in de jungle met een schilderij van 2 meter breed, moet je dat wel terug naar beneden krijgen en dan laten de takken en de jungle hun sporen na. Zo heeft het landschap echt mee geschilderd.
Natuurlijk ben ik ergens een avonturier. En uiteraard is er ergens een parallel met Monet. Maar ik denk wel dat we zowel plastisch als inhoudelijk verschillen. Monet schilderde met heel weinig verf. Zijn grote doeken werden in het atelier geschilderd, dus hij liet het landschap niet zozeer mee schilderen. Vooral in zijn kleine werken probeerde hij heel snel één moment te vangen op één bepaalde plaats, terwijl ik eigenlijk continu probeer een soort samenvatting van de tijd te schilderen.
Schildertechnisch is er ook nog een heel groot verschil. Monet schilderde vanuit een witte achtergrond. Hij gebruikte het wit van het doek om het licht naar voor te trekken. Daarom kon hij ook met heel weinig verf schilderen.
Ik ga meer terug naar de tijd van Constable en schilder vanuit een oranje imprimatura. Dat verplicht je om je licht op te hogen, je kan met veel meer verf schilderen en langer in de natte verf blijven werken."
Afbeelding: Nils Verkaeren, Splendid Quarentaine. Moervaartveer, België, 2020 © Josephe Puglisi