Nein – Twaalf in een dozijn

De achterkant van het schilderij: het spreekt tot de verbeelding en heeft een enorme kunsthistorische waarde

Kunstenplatform Nein selecteert twaalf bijzondere werken uit de collectie van Mu.ZEE op basis van hun achterzijde. Aantekeningen, signaturen, tests, labels en behoudstechnische aanpassingen vertellen ons meer over de geschiedenis van het werk en de werkwijze van de kunstenaar. Maar wie is de auteur van de achterkant? Het lijkt een samenwerking tussen de kunstenaar en iedereen die ooit iets wijzigde of toevoegde. In opdracht van Nein kopieert schilder Marlies De Clerck de achterkanten van de twaalf werken in haar detaillistische olieverfschildertechniek. Is zij de eigenaar van de schilderijen die ontstaan, en dus ook van de gekopieerde achterkanten? Of is het de opdrachtgever Nein, dan wel het museum? 
‘Twaalf in een dozijn’ biedt een blik achter de schermen en confronteert ons met verschillende vragen over curatoriële praktijken, eigenaarschap en authenticiteit. 

Kunstenplatform Nein ontwikkelt experimentele productie- en presentatieformats voor performance, beeldende kunst en muziek. Interdisciplinair, solidair en onconventioneel gaat Nein in dialoog en biedt het een frisse voedingsbodem voor makers en hun publiek. 

 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum