Mehdi-Georges Lahlou, Birds of Paradis, Totem Pole, 2022

Mehdi-Georges Lahlou, Birds of Paradis, Totem Pole, 2022

Door de tentoonstellingsruimte te transformeren tot een plaats van meervoudige uitdrukking, nodigt de Frans-Marokkaanse kunstenaar Mehdi-Georges Lahlou (°1983, Les Sables-d’Olonne, Fr.) ons uit voor een etnobotanisch gesprek.
 
Centraal motief in deze solo-exhibitie van Mehdi-Georges Lahlou is de palmboom. Symbool van exotisme en ontsnapping voor sommigen, van vertrouwde horizon en thuis voor anderen, leent de palmboom zich tot talrijke interpretaties. De diversiteit van zijn soort, zijn hoge economische waarde en zijn antropomorfisme maken het tot een ideale metafoor, die de thema’s die de kunstenaar na aan het hart liggen kan vertalen: kolonisatie, klimaatverandering, persoonlijk erfgoed.

Mehdi-Georges Lahlou herinterpreteert de Perzische fabel uit de 12e eeuw, De Conferentie van de Vogels, die de spirituele omzwervingen van een groep vogels op zoek naar hun koning vertelt. Bij de kunstenaar zijn het de palmbomen die congressen houden. Door zich voor te stellen hoe de plantengemeenschap van de botanische tuin van Cleveland zou communiceren als ze kon spreken, onderzoekt de kunstenaar de verschijnselen van migratie en culturele vermenging, in een stijl die zowel poëtisch als eigenzinnig is. De tentoonstelling brengt recente sculpturen, foto’s en video’s samen die onze relatie tot het levende verkennen. Door tegelijkertijd gebruik te maken van christelijke en volksiconografie, filosofische verhalen en archiefonderzoek, geeft het werk van Mehdi-Georges Lahlou weinig om grenzen, net zoals de vogels.
 
In een wereld die steeds meer vastklampt aan starre identitaire posities, viert de kunst van Mehdi-Georges Lahlou hybriditeit als een onuitputtelijke bron van kennis en creativiteit.