Département des Aigles (David – Ingres – Wiertz – Courbet), 1968 Afdeling Adelaars (David – Ingres – Wiertz – Courbet)

Industriële gedichten, open brieven

WIELS plant de eerste overzichtstentoonstelling en referentiepublicatie exclusief gewijd aan Marcel Broodthaers zijn vacuümgevormde plastic platen of ‘industriële gedichten’ (1968-1972). Dit onderzoek onthult hoe belangrijk dit nog weinig bekende project is voor Broodthaers zijn visuele en poëtische productie.

"Deze platen worden zoals wafels gemaakt, zie je", zei Marcel Broodthaers over de plastieken platen die hij tussen 1968 en 1972 produceerde, een grote groep werken rond de invloed van publiciteit en massamedia op taal en visuele communicatie. 

Marcel Broodthaers (1924-1976) was een Belgische dichter en kunstenaar die beschouwd wordt als één van de grondleggers van de Europese conceptuele kunst. Zijn werk stelt vragen bij de opvattingen over musea, de waarde van kunst, en de reproduceerbaarheid en functie van taal. De grote werkgroep ‘industriële gedichten’, waarvan er meer dan honderd te zien zullen zijn in WIELS, bestaat uit visuele rebussen waarin het niet meer samenvallen van plastische tekens met zijn talige betekenis zichtbaar wordt, volgens een spel waarin beeld als tekst en tekst als beeld worden behandeld.

 

Industriële gedichten van Marcel Broodthaers (OKV - Rik Sauwen) 

Toen Marcel Broodthaers zichzelf heruitvond als beeldend kunstenaar was geen enkel materiaal voor hem taboe: zijn dichtbundels, inmaakpotten, eierschalen, meubels, mosselpotten, filmpellicule en zelfs reliëfplaten uit kunststof. Van die plasticplaten heeft het kunstencentrum WIELS in Vorst er 120 bijeengebracht. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum