Lydia Ourahmane - Barzakh

Lydia Ourahmane - Barzakh

De artistieke projecten van Lydia Ourahmane (°1992, Saïda, Algerije) starten vaak bij gebeurtenissen uit haar persoonlijke omgeving of bij objecten die een spanning in zich dragen omwille van hun sociale, politieke of economische betekenis. Die objecten vormen de aanleiding voor diepgaand onderzoek naar de manier waarop herhaalde geschiedenissen van gedwongen verplaatsing en koloniale verdrukking zich inschrijven op individuele levens, lichamen en structuren. Het werk zelf krijgt de vorm van een video, performance, sculptuur, geluid of installatie en bezit doorgaans een sterk experimenteel karakter. 
 
Barzakh betekent, ‘het ongewisse’ in het Arabisch, de ‘tussen-staat’ tussen leven en dood, de plaats waar de geesten zich schuilhouden maar ook een fysieke plek die bescherming biedt. Voor dit project verhuisde Ourahmane tijdens de lockdown van 2020 de volledige inboedel van haar flat in Algiers naar Europa. Omdat zij wegens een lopende kunstenaarsresidentie niet terug naar Algerije kon, bracht zij haar ‘thuis’ tot bij haar in de vorm van een installatie die exact dezelfde oppervlakte en indeling kreeg als haar oorspronkelijke leefruimte. In de tentoonstelling zorgen de ingrepen van de kunstenaar en de bijzondere omstandigheden ervoor dat de inboedel in een uiterst complexe, fragiele omgeving verandert, die langzaam of onverwacht betekenissen vrijgeeft. 

Barzakh kwam tot stand in opdracht van Kunsthalle Basel en is een co-productie van Kunsthalle Basel en @Triangle-Astérides, Centre d’art contemporain, Marseille. S.M.A.K. vormt de derde etappe in een traject dat Barzakh van Basel naar Marseille en vervolgens Gent bracht. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum