Met Trance'n'dance presenteert Hangar de eerste grote tentoonstelling van Isabel Muñoz in België. Op basis van de werken die de Spaanse fotograaf en videomaker de afgelopen 10 jaar heeft geproduceerd, neemt Hangar de bezoeker mee op een reis in de visuele wereld van een kunstenaar die soms een "lichaamsportrettist" wordt genoemd. Muñoz, een echte verhalenverteller, "vertelt" ons over de praktijken en rituelen die ze in de vier hoeken van de wereld heeft waargenomen, of ze nu verband houden met beschaving of identiteit, of soms zelfs grensoverschrijdend zijn. Door de verhalen van deze specifieke gemeenschappen toont de tentoonstelling een werk dat fundamenteel gericht is op de menselijke conditie en zijn verbazingwekkende vermogen om grenzen te overschrijden en af te schaffen, zowel emotioneel als fysiek. Isabel Muñoz is precies en altijd een perfectionist en scherpt voortdurend haar nieuwsgierigheid aan en experimenteert met het medium fotografie. Hierdoor slaagt ze erin een bepaalde vorm van transcendentie in haar beelden te injecteren, zichtbaar te maken wat onze zintuigen kunnen waarnemen, maar er geen naam aan kunnen geven.
Hangar heeft de show verdeeld in drie secties die beide verschillend maar vloeiend zijn, gevormd door een aantal transversale thema's: immanentie, trance en dans.
Het eerste deel van de tentoonstelling "Inmanencia" onthult het instinctieve deel van de mens, hun gehechtheid aan hun oorsprong en hun land. Zowel intens als angstaanjagend, de butō, een traditionele Japanse dans, is een lofzang op traagheid en introspectie. Het wil taboeonderwerpen oproepen in een Japan dat doordrenkt is van traditie, prijst de ouderdom en behandelt de kwestie van geslacht. Wat betreft de Boliviaanse dansers bedekt met klei, ze brengen hulde aan Pachamama, de godin van de aarde, en dompelen zich onder in hun primitieve oorsprong. Via Hijras snijdt Isabel Muñoz de kwestie van transidentiteit aan als een specifiek kenmerk van de menselijke conditie, terwijl haar video, Mujer Árbol, de mythe van de erfzonde herinterpreteert. De kunstenaar gaat verder met haar reflectie op de menselijke oorsprong door haar lens te richten op de grote primaten en op Los Españoles (een ras van Iberische paarden). Deze dieren zijn als spiegels van onszelf, of het nu gaat om het opgeven van een houding of om de controle over hun houding.
De tentoonstelling gaat verder met het deel "Agua", samengesteld uit recente werken gemaakt door de kunstenaar in de afgelopen drie jaar in Japan. Met behulp van modellen die zich inzetten voor de bescherming van de oceanen, duikt Isabel Muñoz in de diepte van het wezen dat zich overgeeft aan de gewichtloosheid van water. Er is een waarneembare spanning tussen de "lichtheid" van het lichaam in beweging en de strijd om de taak te voltooien, zoals met name blijkt uit deze gebaren in contact met plastic residu. Isabel Muñoz, in haar pogingen om ons te waarschuwen voor klimaatverandering, toont ook een nieuw project: Coralotipia, geproduceerd uit het poeder van koraal.
Ten slotte brengt "Éxtasis" drie series samen waarin Isabel Muñoz degenen sublimeert die hun lichamelijk lijden transformeren in energie en een bron van plezier, en een staat van trance bereiken door hun beoefening: Metamorphosis II of de sessies van lichaamssuspensie, Twee, Drie, Vier of de shibari in Japan en Negen Goden of de zelfverminking van volgelingen op een taoïstisch festival. Er is voelbare spanning in de tentoonstelling, die in dit laatste hoofdstuk zijn climax bereikt. Isabel Muñoz probeert, voorbij mystiek, erotische kunst of lichamelijke transformaties, het geheim van het lichaam en de gevoelens te doorboren. Immanentie en transcendentie komen dan samen in extase die subtiel wordt bekeken door het oog van de fotograaf.
De tentoonstelling bestaat uit een honderdtal foto's en een aantal video's en fotogrammen. De platina-palladium prints werden door de kunstenares zelf geproduceerd in haar Madrileense atelier. Naast de belangrijkste Trance'n'dance-tentoonstelling presenteert Hangar ook een reeks van 10 van de "iconische" beelden van de kunstenaar. Trance'n'dance wordt ook gepubliceerd in de vorm van een "magalogue".
Isabel Muñoz (1951, ES) woont in Madrid.