Bill Viola, Purification, 2005

Bill Viola, Purification, 2005.

Bill Viola - Purification

Bill Viola (New York, 25 januari 1951), pionier van de videokunst, heeft het genre radicaal veranderd door zich heel vroeg toe te spitsen op de mogelijkheden van digitale technologie. In de afgelopen decennia ontwikkelde hij een herkenbare stijl die gekenmerkt wordt door zijn bewondering voor de grote meesters van de oude schilderkunst. Zijn installaties dompelen de toeschouwer onder in een contemplatieve wereld doordrenkt van mystiek, waarin de menselijke figuur centraal staat.

Purification, een dubbele projectie gerealiseerd voor Peter Sellars’ mise-en-scène van Wagner’s opera Tristan en Isolde in 2005, vormt een perfecte synthese van al deze elementen. Met extreem vertraagde bewegingen geeft een koppel zich over aan een rituele zuivering die doet denken aan een wedergeboorte. Zoals de kunstenaar het beschrijft: “Bij aanvang had ik niet de intentie om beelden te creëren, maar om op zoek te gaan naar het ontstaan van dingen, mensen, situaties. Ik ben dan ook begonnen met wat er in mijn hoofd zat op papier te zetten en daarna was het heel eenvoudig om verder te gaan. Ik heb me meer en meer verdiept in het libretto en van daaruit zijn al deze beelden ontstaan.”

Tentoonstellingen in hetzelfde museum