In Antony Gormley - Geestgrond gaat de Britse kunstenaar (°1950), een van de meest gerenommeerde hedendaagse beeldhouwers ter wereld, een uitdagende dialoog aan met de monumentale witte zalen in het KMSKA. Hij verkent er de wortels van zijn praktijk en onthult zijn nieuwste artistieke interesses. De tentoonstelling is samengesteld door de internationaal gelauwerde curator Carolyn Christov-Bakargiev, verantwoordelijk voor toonaangevende tentoonstellingen als de Biënnale van Sydney (2008), dOCUMENTA13 (2012) en de Biënnale van Istanbul (2015).
De tentoonstelling begint en eindigt niet bij de ingang maar verspreidt zich door het hele museum: langs de permanente collectie, over daken en drempels, en zelfs de omliggende straten in. Gormleys lichaamssculpturen worden onderdeel van het gebouw en reageren op de architectuur, de collectie en de bezoekers. De titel Geestgrond verwijst naar vruchtbare grond uit de ijstijd, maar draagt ook een symbolische laag: geest is de ziel, grond de aarde of oorsprong. Samen suggereren ze hoe het lichaam uit zijn wortels oprijst en hoe tijd en aanwezigheid zich met elkaar verweven. Het resultaat is een bijzondere solotentoonstelling die bezoekers uitnodigt om zowel de kern van Gormleys werk als de gelaagdheid van het museum te ontdekken in een unieke ontmoeting met kunst, ruimte en tijd.
Beeld Antony Gormley, Royal Academy of Arts, London, UK, 2019. Cave, 2019