Alicja Kwade, Les Siège des Mondes, 2024

Alicja Kwade, Les Siège des Mondes, 2024, foto: Roman März

Wat als het onbekende geen grens is, maar een beginpunt? In haar eerste solotentoonstelling in België nodigt Alicja Kwade ons uit om anders te kijken naar de wereld en hoe we die proberen te begrijpen. 

Alicja Kwade is internationaal bekend om haar sculpturen en installaties die wetenschappelijke en filosofische concepten uitdagen. Ideeën over tijd, toeval en zwaartekracht vertaalt ze naar werken die diezelfde systemen op losse schroeven zetten. Kwade stelt onze waarneming op de proef en ontmantelt de grenzen van onze perceptie. Dat doet ze onder andere door gebruik te maken van spiegeling, herhaling en met de deconstructie van alledaagse objecten en natuurlijke materialen. Zo maakt ze de breuklijn zichtbaar tussen wat we denken te weten en wat zich onttrekt aan ons begrip. 

In haar werk kantelt de werkelijkheid. Massieve stenen lijken gewichtloos, spiegels bieden een blik op een parallelle realiteit, tijd verliest zijn richting. Met materialen als metaal, glas, eeuwenoude gesteenten en versteend hout construeert ze omgevingen die tegelijk vertrouwd en bevreemdend zijn. Ruimtes waarin vaste betekenissen verdwijnen en perceptie zelf begint te schuiven. 

Voor Kwade is wetenschap geen sluitend systeem, maar een subjectieve constructie, een tijdelijke poging om orde te brengen in iets dat uiteindelijk onkenbaar blijft. Haar werk maakt voelbaar dat net in het niet-weten de verbeelding begint. 

In M toont Alicja Kwade een selectie van sleutelwerken uit haar recente praktijk, aangevuld met nieuwe installaties op maat van het museum. 

Alicja Kwade (°1979 in Katowice, Polen) woont en werkt in Berlijn.

Afbeelding: Alicja Kwade, Parapivot op het dakterras van het Metropolitan Museum of Art New York, 2019 © de kunstenaar, foto Roman März

Tentoonstellingen in hetzelfde museum