Activewear

Meer dan ooit laat de mode zich inspireren door de sportwereld. Wielershorts, hoodies en sneakers veroveren de catwalk. Ontwerpers laten zich verleiden tot experimenten met technische materialen als neopreen, spandex en tule. Modehuizen engageren zich in lucratieve collabs met atleten en sportswearlabels.

De tentoonstelling Activewear illustreert de relatie tussen sport en mode en toont hoe sportswear door de jaren heen een belangrijk onderdeel is geworden van zowel de dagelijkse garderobe als de (luxe)mode-industrie. De expo doorloopt een thematisch parcours, dat start in de negentiende eeuw en eindigt in een heuse sneakercorner die bijzondere en exclusieve samenwerkingen onthult. Voormalig topatleten en modeondernemers Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée zijn gastcuratoren voor deze expo. 

Deze twee voormalige olympische atleten zijn hét boegbeeld van Belgische activewear. Dat maakt hen bij uitstek geschikt als gastcurator van deze expo. Ook in het campagnebeeld spelen ze een rol: Ronald Stoops vereeuwigde hen gehuld in een outfit van hun favoriete Belgische designer, Glenn Martens van Y/Project. Maar Elodie en Olivia zijn niet alleen het gezicht van de expo. Want via een audiogids leiden ze je persoonlijk rond én delen ze hun inzichten met jou. Als klap op de vuurpijl treden ze op als protagonisten in ‘Second Skin, A Virtual Trophy’, een nieuw digitaal kunstwerk gecreëerd door Frederik Heyman, die eerder al samenwerkte met onder andere Lady Gaga, Nike en Hypebeast. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum