In 1826 richten François Kemlin en Auguste Lelièvre in Seraing de naamloze vennootschap Verreries et Établissements du Val Saint-Lambert op. Al snel profiteerden de glasfabrieken van aanzienlijke investeringen die technische vooruitgang, een toename van de export en de promotie van een jonge nationale industrie bevorderden. Vanaf 1879 werden ze omgedoopt tot Cristalleries du Val Saint-Lambert, een belangrijke speler die achtereenvolgens verschillende glasfabrieken overnam en tussen 1880 en 1914 een ware gouden eeuw beleefde: meer dan 5000 arbeiders, vestigingen over de hele wereld en een reputatie die werd versterkt door prestigieuze deelnames aan de Wereldtentoonstellingen, van 1894 in Antwerpen tot 1925 in Parijs. In de loop van zijn bestaan wist Val Saint-Lambert zich steeds opnieuw uit te vinden en doorliep het de periodes van de art nouveau, de jaren 1930 en de naoorlogse jaren door samen te werken met gerenommeerde kunstenaars en ontwerpers: Léon Ledru (1855-1926), de gebroeders Muller (Henri Muller, 1868-1936; Désiré Muller, 1877–1952; Eugène Muller, 1883–1914), Charles Graffart (1893–1967), René Delvenne (1901–1968), Yan Zoritchak (geboren in 1944) en Philippe Starck (geboren in 1949).
In 2026 vieren de Cristalleries hun tweehonderdjarig bestaan. Ter gelegenheid van dit jubileum werkt het Design Museum Brussels samen met verschillende museale en wetenschappelijke instellingen om dit pareltje van Belgische creativiteit en industrieel erfgoed in de schijnwerpers te zetten. In samenwerking met het Glasmuseum in Charleroi en onder curatorschap van Catherine Thomas en Anne Vanlatum is de tentoonstelling Val Saint Lambert & Design (1958-2000) in het Design Museum Brussels gewijd aan de creaties van Val Saint-Lambert vanaf de Wereldtentoonstelling van 1958 tot het begin van de jaren 2000, een periode die getuigt van een ongekende creatieve vernieuwing. Ze belichaamt de wil van Val Saint-Lambert om het ambacht te behouden en tegelijkertijd te verankeren in de moderniteit en in een voortdurende dialoog met design. In de lijn van de Amerikaanse Studio Glass-beweging opent het zijn deuren voor internationale kunstenaars en ontwerpers die, samen met de meesterglasblazers van de kristalfabriek, met nieuwe vormen experimenteren en de grenzen van de creativiteit verleggen. Kristal, het materiaal dat symbool staat voor ambachtelijk vakmanschap, wordt zo het medium voor gedurfde creaties, waarin traditionele knowhow en esthetische innovaties samenkomen. Studio Cristal, opgericht in 1989 onder impuls van directeur Patrick Depuydt, markeert een beslissende stap in de geschiedenis van Val Saint-Lambert.
Met deze gezamenlijke tentoonstelling nodigen het Design Museum Brussels en het Glasmuseum van Charleroi hun publiek uit om kennis te maken met Studio Cristal, een mijlpaal in de hedendaagse geschiedenis van het glas, die de dynamiek, de innovatie en de internationale uitstraling van de Cristalleries du Val Saint-Lambert weerspiegelt.