• Inloggen
  • Abonneren
Home
OKV
Main navigation
  • Lezen en luisteren
  • Musea
  • Tentoonstellingen
  • Winkel
Menu
  • Inloggen
  • Abonneren
Main navigation
  • Lezen en luisteren
  • Musea
  • Tentoonstellingen
  • Winkel

OKV1981 19ste jaargang

Floris Jespers. Portret van Paul van Ostaijen. Olie / doek. 1927.
Archief

Paul van Ostaijen en de beeldende kunsten

Paul van Ostaijen was de belangrijkste woordvoerder van het modernisme in Vlaanderen. Door zijn belangstelling voor de theoretische fundering van de moderne kunst, zowel literair als plastisch, verleende hij bovendien aan dat modernisme een intellectueel statuut.  

Jacob-Gustaaf Semey (1864-1935). Huizenrij, Baudelostraat, Gent. 1902. Een straat volgens de regelen der kunst.
Archief

Een straat volgens de regelen der kunst

'Het is normaal dat men voor de aanleg van straten en pleinen naar bepaalde regels zoekt. Zo kan men eenvoudigweg stellen dat de architectuurvormen de letters zijn van het alfabet, dat de huizen de woorden zijn en de straten de zinnen vormen. Zij moeten zo juist, zo elegant en zo welluidend mogelijk klinken', beweert een 19e-eeuws stedebouwkundig theoreticus.

Hotel Cluysenaar. 1838-1839. Voorgevel, tekening van J.-P. Cluysenaar . Brussel, Stadsarchief, pp. 1935 119.
Archief

Maatschappij en maatschappijbeeld - Jean-Pierre Cluysenaar

Eén van de bouwmeesters die in volle overtuiging streed voor een herwaardering van zowel de professie van architect, als van de architectuur was Jean-Pierre Cluysenaar (1811-1880). De toenemende ontaarding van de architectuur en de kunst was, aldus Cluysenaar, een direct gevolg van het ondeskundig onderwijs.

Vijf eeuwen prent en prentkunst - van de 15e tot in de 19e eeuw
Archief

Vijf eeuwen prent en prentkunst, van de 15e tot in de 19e eeuw

De ontwikkeling van de prentkunst valt nauw samen met de ontwikkeling van de drukkunst. Prentkunst is trouwens voor een deel drukkunst, hetgeen duidelijk blijkt uit de naamgeving: een prent heette vroeger 'print' en 'printen' betekende drukken. De bedoeling van beide kunsten is dezelfde: op grote schaal een tekst of beeld vermenigvuldigen en verspreiden.

James Ensor (1860-1949). Het schilderend geraamte. Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret.
Archief

Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret

Er zijn weinig kunstuitingen waarin de hypocrisie zo duidelijk aanwezig is als in het portret. Die hypocrisie berust op een stilzwijgend compromis tussen de twee betrokken partijen: de geportretteerde, die er zo voordelig mogelijk uit wil zien, en de portrettist, die wat graag tegemoetkomt aan de ijdelheid van zijn object omdat hij zijn kunstwerk 'aanvaard' wil weten.

Volg ons
  • Facebook
  • Instagram
Over OKV
  • Gratis proefnummer
  • Verkooppunten
  • OKV Club
  • Adverteren
  • Over OKV
  • Medewerkers
  • Raad van bestuur
  • Partners
  • Contact

Abonneer je op OKV

  • Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en je ontvangt daarvoor 6 publicaties. Daarnaast krijg je gratis toegang tot wekelijks nieuwe artikels op de website. 
  • Voor €27 kan je een online-abonnement nemen. Dit geeft je online toegang tot de artikels uit het tijdschrift en het okv-archief.
Abonneer nu
Voor maar €55 / jaar
Newsletter
Voer een e-mailadres in, lees en accepteer de gebruiksvoorwaarden van de site.
Footer
© OKV - 2025
  • Privacy policy
  • Cookie disclaimer
Met steun van de Vlaamse Gemeenschap Logo Vlaanderen verbeelding werkt