Vijftig jaar geleden, op 3 januari 1972, overleed de graficus Frans Masereel. Na een uitzonderlijke rouwceremonie in het Museum voor Schone Kunsten Gent vijf dagen later, werd zijn kist overgebracht naar Campo Santo in Sint-Amandsberg. Naar aanleiding van de 50ste verjaardag van zijn overlijden putten het MSK en Amsab-ISG uit hun collecties, voor een warme hommage aan Masereel en aan de vriendschappen in zijn rijk gevulde carrière.
Frans Masereel groeide op in de Franstalige burgerijklasse in Gent, maar zijn kunstenaarsleven leidde hij op het internationale toneel. Samen met zijn echtgenote Pauline Imhoff reisde hij graag en veel. Het koppel woonde onder andere in Parijs, Genève en Nice, en doorheen het reizen sloot Masereel hechte vriendschappen met schrijvers en kunstenaars als Henri Guilbeaux, Léon Bazalgette, Romain Rolland, Henry Van de Velde en Stefan Zweig.
Masereels werk wordt gekenmerkt door een artistiek engagement, waarin maatschappelijke betrokkenheid, sociale rechtvaardigheid en individuele vrijheid primeren. Met zijn houtsneden ontpopte hij zich in het begin van zijn carrière tot de belangrijkste illustrator van verschillende pacifistische publicaties, zoals Les Tablettes, La Feuille en Clarté. Rond dezelfde tijd initieerde hij het medium van de beeldroman in woordeloze boeken als Mon livre d’heures en La Ville , waarmee hij tot vandaag een internationale renommée geniet. Daarnaast bouwde hij tijdens de ruim vijftig jaar die volgden een indrukwekkend oeuvre van zelfstandige houtsneden uit met een geheel eigen en nog steeds erg geliefde beeldtaal.
Onder het nazistisch regime werden zijn publicaties verboden in Duitsland en in juni 1940 vluchtte hij naar het zuiden van Frankrijk. In 1972 overleed hij op 82-jarige leeftijd in Avignon. Na een leven vol reizen, was het zijn laatste wens om begraven te worden in Gent.
In de collectiepresentatie brengt het MSK een ruime selectie uit de verzameling van meer dan 700 werken van de kunstenaar. Niet alleen wordt voor het eerst de volledige reeks pen- en penseeltekeningen voor het boek Mon livre d’heures uit ca. 1918 getoond. De uitgebreide hommage zoomt in op de totaliteit van Masereels oeuvre, vanaf de vroege jaren 1920 in iconische houtsneden als De kus, over zelden getoonde schetsboeken uit de jaren 1937-1940, tot het late, door een bijzondere fantastiek omgeven grafische werk.
Amsab-ISG: De vriendschap – Masereel, Bazalgette en Zweig. De presentatie in Amsab-ISG loopt van 2 april t.e.m. 28 augustus.