Toen het Brugse schepencollege in 1561 aan Marcus Gerards de opdracht gaf om een Brugse stadskaart te maken, gebeurde dat met een duidelijk doel: citymarketing. Brugge moest er op papier veilig en welvarend, maar vooral bereikbaar uitzien, zodat handelaars bleven aanmeren en het geld bleef stromen. Toch was de stadskaart meer dan louter propaganda, zo blijkt uit recent onderzoek.

Dit artikel is beschikbaar voor abonnees

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en je ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Reeds abonnee? Dan kan je hier inloggen.

Abonnement

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en u ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Abonnement online

Lees alle artikels van OKV online en doorzoek de voorbije vijftig jaargangen voor slechts €27.

Abonnement + Museumpas

Wie een nieuwe Museumpas (€62) aanschaft samen met een OKV-abonnement (€55) betaalt slechts €113 i.p.v. €117 voor combi museumpas en abonnement.

Proefabonnement

Proef eens van OKV.
Voor €28 krijg je drie nummers toegestuurd.