Herman Selleslags

Antwerps rock-‘n-rollfotograaf Herman Selleslags geeft zijn persoonlijk archief en dat van zijn vader, Rik Selleslags (1911-1982), in permanente bruikleen aan het FotoMuseum van de provincie Antwerpen. Hiermee komen hun beide oeuvres, honderdduizenden foto’s en decennia aan geschiedenis, in handen van het FoMu.

Herman Selleslags (°1938) kreeg de fotomicrobe via zijn vader, in wiens fotoagentschap hij op zestienjarige leeftijd begon aan zijn carrière. Zijn oeuvre bestaat enerzijds uit documentaire- en reportagefotografie voor tijdschriften en magazines, zoals Humo, Knack, Vrij Nederland, Die Zeit en De Volkskrant. Daarnaast zijn er de foto’s die hij maakte uit persoonlijke en artistieke interesse: portret-, sport-, muziek- en straatfotografie. Context en atmosfeer primeren steeds in zijn werk, waarin hij zelden gebruik maakt van kunstlicht. Samen met zijn vader fotografeerde hij eerst voor bedrijven als Ebes en Grand Bazaar. Later werd hij beroemd als fotograaf van beroemdheden zoals Serge Gainsbourg, Mick Jagger, Hugo Claus en Eddy Merckx. In de afgelopen halve eeuw bouwde Selleslags een uniek fotoarchief op van ontelbare filmrolletjes en foto’s. Dit archief, dat teruggaat tot begin jaren vijftig, schenkt hij nu in permanente bruikleen aan het FoMu, waar hij in 2007 al exposeerde.

“De aanwinst van het foto-archief van Selleslags en dat van zijn vader past binnen het aankoop- en verzamelbeleid van het FoMu”, vertelt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Cultuur en Erfgoed. “Het was de uitdrukkelijke wens van Herman Selleslags om het fotoarchief in permanente bruikleen aan het FotoMuseum te geven. Het FoMu is altijd op zoek naar archieven van hedendaagse, relevante fotografen. Dit waardevolle archief is een schot in de roos. Bovendien investeert het FoMu op dit moment in een hypermoderne depottoren voor de collectie. We zien de bruikleen als een blijk van vertrouwen in ons gevoerde beleid. Als fotografisch geheugen van Vlaanderen heeft het FoMu expertise en ervaring in het bewaren, digitaliseren en ontsluiten van archieven naar het brede publiek.”

Herman Selleslags

Ook Adriaan Raemdonck, galerist van de Antwerpse galerij De Zwarte Panter, spreekt lovend over Selleslags’ werk: “Als het over schilderkunst gaat, bestaat de uitdrukking 'het schilderij veroudert op een goede manier’, wat betekent dat het de tijd des tands kan doorstaan. Herman Selleslags heeft van het dagelijks gebeuren tijdloze beelden gemaakt. Hij heeft de zwartwitfotografie en zijn personages kleur gegeven en hij behoort tot een van onze grote klassiekers van wie het werk op een goede manier veroudert en niet kan verdwijnen uit onze geschiedenis. Kortweg een icoon dat terecht thuiskomt in het museum.”