Op Memento Woordfestival in Kortrijk komt niet alleen het kruim van de Nederlandstalige literatuur langs, ook beeldende kunstenaars krijgen er een plaats. Het kunstenaarsgezelschap Kliek Frank brengt er de tentoonstelling Bikkelen. Daarvan maken ook Flore Deman en Toon Delanote deel uit, allebei gewezen huisillustrator van OKV.

Bikkelen - hard werken, maar ook genieten van het spel

Flore Deman - The simplicity of the game

Het woordfestival Memento in Kortrijk heeft de lovenswaardige gewoonte om breed te programmeren en verder te kijken dan het traditionele boek. Daarom krijgen sinds enkele jaren ook illustratoren en beeldende kunstenaars er aandacht. Soms is de link redelijk rechtlijnig, en gaat het om exposities met illustraties uit tijdschriften, kinderboeken of graphic novels. Soms worden er live illustraties gemaakt en geprojecteerd terwijl schrijvers verhalen vertellen. Even vaak is de link losser, en mogen kunstenaars zich laten inspireren door het woord.

Voeling met taal

Een voorbeeld van dat laatste is vanaf 15 maart in het inspirerende makerscafé Atelier Nooitgedacht te zien. Een tiental kunstenaars met West-Vlaamse wortels, verenigd in Kliek Frank, stelt er oud en nieuw werk tentoon onder de noemer Bikkelen. Dat past helemaal bij Spelen, het thema waar Letterzetter (stadsdichter van Kortrijk) Astrid Haerens deze keer voor koos. Bikkelen is niet alleen het spel met kleine klompjes hard metaal dat velen uit hun jeugd kennen, het betekent ook hard werken, zwoegen om iets te bereiken. Het illustreert meteen dat de kunstenaarsgroep die bikkelen als uithangbord koos voor hun gezamenlijke tentoonstelling, veel voeling heeft met taal.

Dat blijkt trouwens ook uit hun naam. Frank verwijst enerzijds naar Frank Lateur, de echte naam van Stijn Streuvels. Die schrijver was het middelpunt van hun eerste samenwerking. Maar frank is ook West-Vlaams voor brutaal, gewaagd, gedurfd. Wie in de kustprovincie te veel tegendraadse meningen laat horen, krijgt nogal snel “een franke teut” toegedicht, wat uitstekend past bij kunstenaars die niet altijd tussen de traditionele lijntjes kleuren. Een kliek is dan weer een hechte groep, en zo voelen de kunstenaars het ook.

Bikkelen - hard werken, maar ook genieten van het spel

Flore Deman

Zachtheid

“We zijn niet gewoon een toevallig samengesteld groepje kunstenaars, we zijn naar elkaar toe gegroeid door de jaren heen”, vertelt Flore Deman, een van de kliekleden. “We werden een aantal jaar geleden samengebracht voor een project rond Stijn Streuvels. Toen hebben we hele zondagen samen in een atelier doorgebracht. Dat was zo inspirerend dat we dat zijn blijven doen. Als je altijd alleen in je studio aan het werk bent, is het inspirerend om plots in een groep te werken, om samen over technieken en inspiratie te kletsen bij een kop koffie.”

“Het is een beetje uitdagend en erg inspirerend”, vindt ook Toon Delanote, een ander klieklid. “Wat ik fijn vind is dat we erg verschillend werk maken. Ieder heeft een aparte stijl, een eigen techniek ook, daar steek je altijd iets van op.” Toon vindt het woord bikkelen en de dubbele bodem ervan mooi passen bij het gezelschap. “We zijn superharde werkers, maar er zit ook veel zachtheid in de groep. Veel humor ook. We nemen onszelf niet te serieus, het moet plezant blijven. Het is opvallend hoe leuk het is om iets te kunnen tonen aan een buurman, en dat die dan zegt: misschien kan je nog dit of dat proberen. Dat verlies je als je altijd alleen zit te werken.”

Een poëtische interpretatie van het licht

Flore Deman en Toon Delanote zijn geen onbekenden voor lezers van OKV. Flore was de eerste huisillustrator van het tijdschrift, zij werd opgevolgd door Toon, die vorig jaar het blad zes keer mocht opfleuren.

Bikkelen - hard werken, maar ook genieten van het spel

Toon Delanote

Flore staat erom bekend dat zij sfeervolle, dromerige, licht surrealistische, conceptuele beelden maakt. Dat deed ze tot voor kort bijna uitsluitend digitaal. Maar net de hele AI-revolutie doet haar de omgekeerde weg inslaan. De kunstenaar uit Waregem heeft de tactiliteit en de mogelijkheden van houtskool herontdekt. “Het ligt zeker in het verlengde van mijn digitale werk, waar ik vaak speel met het contrast licht-donker, een soort van poëtische interpretatie van hoe het licht valt. Dat kan met houtskool ook heel goed. Je kan mooi de contrasten benadrukken. En ik vind het heerlijk om terug op papier te tekenen. Het is pure ontspanning, het voelt bijna als meditatie.”

Op Bikkelen zijn naast digitaal werk ook drie nieuwe werken in houtskool te zien. Flore liet zich inspireren door oude dia’s uit het familiearchief. Haar opa, die aan het RITCS heeft gestudeerd, bleek een fotograaf met een uitstekend oog voor detail. Die foto’s heeft Flore uiteraard niet één op één gekopieerd, ze heeft uitsneden gemaakt, geherinterpreteerd en zo een nieuwe wereld gecreëerd. The Guard toont een beeld van haar oma, wakend op het strand, met haar hand op een strandbal. Het gezicht van de oma is niet te zien, dat kan je er als kijker bij fantaseren. Het tweede houtskoolwerk, The simplicity of the game, vertrekt vanuit het perspectief van een spelend kind. Een meisje op een tuinpad heeft een emmer en een stokje in haar hand. We hebben er allemaal het raden naar welk spel ze voor zichzelf en haar vrienden zal bedenken.

Hopperiaanse beelden

Ook van Toon is er nieuw werk te zien. Het is gemaakt in zijn kenmerkende stijl en techniek, met verschillende kleurlagen boven elkaar, mee geïnspireerd door graphic novels. “Ik denk dat de contourlijnen in mijn jongste werk nog iets nadrukkelijker aanwezig zijn, waardoor het automatisch nog iets meer stripachtig wordt, al zijn de lijnen wel minder strak dan bij een strip.”

Bikkelen - hard werken, maar ook genieten van het spel

Toon Delanote - Bikkelen

Het nieuwe werk is zoals vaker een zelfportret, met Toon liggend op een spijkermat voor een radiator. Het is een licht surreëel tafereel. Je weet als kijker niet of de man op de spijkermat nog in de pijnfase zit, of al zachtjes aan het genieten is van de warme bloedstromen die door zijn lichaam trekken. Het is tegelijk rustgevend en ook donker, door de grijsblauwe tinten die Toon gebruikt. “Het heeft iets melancholisch, vind ik, dat probeer ik wel vaker in mijn werk te stoppen”, aldus Toon. Meestal staat op zijn werk slechts één iemand afgebeeld in een filmisch decor, waardoor het vaak iets Hopperiaans heeft.

Naast werk van Flore en Toon toon Bikkelen werk van Larissa Viaene, Willem Moreel, Xavier Truant, Shana Coppens, Astrid Verplancke, Klaas De Baere en Lara Jakoba Breine, die voor de gelegenheid samenwerkt met Lien Anckaert. Bikkelen is niet de enige expo met beeldende kunst tijdens Memento. In de Broeltorens kan je gaan kijken naar werk van Maika Garnica,, Tony Coopman, Frédéric Deschamps en Bram Felix. De designkiosk op de Grote Markt werd kunstig aangekleed door Polly Huyghe. Dat kunst leeft in Kortrijk blijkt ook uit de deelname van twee relatief nieuwe galerieën: 4n20 Ruimte voor Kunst pakt uit met drie kwartetten van beeldende kunstenaars en woordkunstenaars. Een laatste kwartet is te zien in MAST art gallery.

Bikkelen - hard werken, maar ook genieten van het spel

Alle info vind je op www.mementowoordfestival.be