Walter Daems - Vader, zoon 

Te gast in het Provinciaal Domein Dommelhof en bibliotheek Neerpelt, zal Walter Daems (1952, Turnhout) zijn werk plaatsen bij dat van zijn zoon Tom Daems. Het is een artistieke ontmoeting waarin de werken van vader en zoon weliswaar samen, maar toch in de geslotenheid van hun eigen wereld aantreden. Daar waar Walter zijn installaties en twee-dimensioneel werk beschouwt als territoria waarin hij mogelijkheden verkent, symboliseert Tom graag familiale verhalen. Walter werkt op houten panelen, boort er gaten in, stopt het vol met kettingen, parels, oude juwelen, ijzerdraad enz. Hij maakt er krassen op en bewerkt het met grafietkrijt in zwart en grijs. Zoon Tom maakt schilderijen van klein formaat op karton en respecteert altijd hetzelfde formaat. Het zijn kleurrijke taferelen waarin graag elementen als de kerk van zijn grootouders en zijn zelfportret terugkeren. Zijn bijzondere handtekening maakt onlosmakelijk deel uit van de werkjes zelf en suggereert een referentie naar de signatuur van de barokschilder Albrecht Dürer. 

 
Centraal in de tentoonstelling ‘Vader, zoon’ van het Dommelhof installeert Walter een tuinhuis. Na een gecontroleerde brand zal het in de expositieruimte worden opgesteld met daarin een rechthoekige blok aarde, waardoor de toegang geblokkeerd raakt. Aan de buitenkant van het tuinhuis komen de schilderwerken van Tom. Tegen de wanden rondom stelt Walter zijn werk op. In de Bibliotheek van Neerpelt verschijnen tevens nog tekeningen en teksten van Tom. 

 
Nog los van de concrete relatie van deze vader en zijn zoon, trekt deze enscenering het plaatje open naar de fundamentele verhouding tussen vaders en zonen in het algemeen. Het nodigt uit tot nadenken over wat er omgaat aan zowel binnenkant als buitenkant van intergenerationele relaties. Wat zijn de verwachtingen, wat verbergen de stiltes, wat tekent de verstandhouding, wat opent een onbehagen, wat beloven de goede momenten, wat gaat verloren, wat blijft ongezegd, wat wordt er doorgegeven? Zo ook schreef Franz Kafka zijn ‘Brief an den Vater’, niet alleen aan zijn vader. 
 
Kunstenaar Walter Daems studeerde aan de Koninklijke Academie Antwerpen en stelt sinds begin jaren ’80 werk tentoon in zowel nationale als internationale contexten. Wat individuele exposities betreft presenteerde hij o.a. in promotiegaleries van Brussel, Brugge en Antwerpen. In 2002 was hij te gast in Kardjali, het Regional Museum of History in Bulgarije. Daarnaast participeerde Daems in tal van groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland, van de U.K. over Nederland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Tsjechië. Noemenswaardig is dat de Hasseltse Galerie ARTE VENTUNO, onder impuls van curator Frank Hendrickx, steeds een ondersteunende rol van betekenis is blijven spelen in de opvolging van zijn oeuvre. In 1993 was de kunstenaar al eerder te zien in het Provinciaal Domein Dommelhof met ‘One size, Many views’. In 2000 nam hij deel aan de thematische expo ‘Het oorkussen van de melancholie’ in het Museum voor Schone Kunsten te Gent met de opgemerkte installatie ‘Jack’s shadow is gone’ in dialoog met de werken van de Oostendse grootmeester James Ensor. 
 
De tentoonstelling ‘Vader, zoon’ is een samenwerking tussen Provinciaal Domein Dommelhof, Off Off Off, CC Palethe en de Biblioteek Neerpelt.

Tentoonstellingen in hetzelfde museum