Vincen Beeckman, Madame D. Patient op de kankerafdeling

Vincen Beeckman, Madame D. Patient op de kankerafdeling 

De CENTRALE for contemporary art en het UMC Sint-Pieter (Brussel) stellen piKuur voor, een project van fototentoonstellingen. 

Om de twee maanden stelt de kunstenaar Vincen Beeckman in het UMC Sint-Pieter nieuwe fotoreeksen voor, met als het ware röntgenfoto’s van het leven in het ziekenhuis en een blik op de geschiedenis ervan (in de hoofdingang Campus Hallepoort, en in de wachtzaal Campus César De Paepe). Het dagelijkse ziekenhuisleven en het zichtbare komen aan bod maar ook de onzichtbare, verborgen realiteit. Vanuit deze ‘stad’ in de stad wordt inspiratie geput voor de tentoonstellingen. Het wordt een participatief project waarbij alle gebruikers (personeel, patiënten en hun bezoekers) van het ziekenhuis worden betrokken. 
De basis van de verschillende voorgestelde artistieke vormen wordt gevormd door anekdotes en getuigenissen uit de archieven van de instelling. 

De ambitie bestaat erin om verschillende voorstellen en ontdekkingen uit het ziekenhuis zelf een plaats te bieden. 

piKuur is geen gewone fototentoonstelling maar veeleer een project op lange termijn waarbij de deelnemers worden betrokken door de talenten en eigenheid van iedereen naar boven te brengen. Er zullen dus veel gewone verhalen worden verteld van gewone mensen maar daarom niet minder mooi. 

Vincen Beeckman ziet zijn rol als die van een dirigent die al zijn orkestleden respecteert en tot hun recht laat komen. 

13.10.2022 > 08.01.2023 (Campus Hallepoort) & 12.01 > 02.04.2023 (Campus César De Paepe): piKuur #8: De ingang van het ziekenhuis, de typische baxter, een sigaret in de hand. Ze wachten op een operatie, de laatste stappen tot volledige genezing… Een ontspannen momentje buiten, een praatje, een verhaal. Een verzameling van een hele reeks beleefde en gedeelde avonturen, herschreven, gefotografeerd, en weergegeven in deze kleine tentoonstelling. 

12.01 > 02.04.2023 (Campus Hallepoort): piKuur #9: Een blik op de wereld van de dienst Spoed, net als in de tv-serie, maar dan met alleen een potlood in de hand en, af en toe, een camera. Een luisterend oor, ogen die onderzoeken, pijn, ongeduld, soms geweld… Een reeks stoelen opgesteld in een vierkant waar echtgenoten en vrienden wachten in de hoop dat het ongeval niet te ernstig is of dat de ziekte zo snel mogelijk voorbij zal zijn. 

Vincen Beeckman 

De in Brussel gevestigde Vincen Beeckman put zijn inspiratie uit de werelden die hij doorkruist en die op zijn artistieke weg komen. Zo vaak mogelijk werkt hij intens samen met de personen die hij op beeld vastlegt, maar het gebeurt ook dat hij zelf het fotomodel wordt of met hen een duo vormt van vertellers. Wanneer hij zich op het terrein onder grote groepen mengt, kan de fotograaf zich profileren als de leidraad van de fotoreeks die vorm krijgt. In het kader van het project Cracks bijvoorbeeld deelde Vincen Beeckman wegwerpcamera’s uit aan de daklozen van het Centraal Station van Brussel. 

Hoofdlijnen in zijn fotowerk zijn de kwetsbaarheid van het leven en de positieve energie die eruit kan blijken of erin kan worden gestopt. Als bedenker van opmerkelijke projecten zoals La Fusée de la Motographie of La Pêche aux Canards Belge (Arles, 2019) slaagt de fotograaf er ook in om afstand te nemen van het beeld en om verzonnen of realistische verhalen te verzamelen via andere media zoals klank, tekst, de bereiding van confituur of dansfeesten… 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum