Shimbuku, Sculptues for Octopuses, Exploring for Their Favorite Colours, Aquarium in Kobe, 2019

Shimbuku, Sculptues for Octopuses, Exploring for Their Favorite Colours, Aquarium in Kobe, 2019, Digital slide show, 2'30''.

Kan kunst instrumenteel of nuttig zijn? Shimabuku’s oeuvre geeft een absurde draai aan die steeds terugkerende vraag, onderwijl herbevestigt hij de essentiële rol van kunst in het rijk van de verbeelding. In het najaar van 2022 nodigt WIELS u uit om uw imaginatie vrij uit te laten gaan tijdens de solotentoonstelling van Shimabuku (1969, Kobe). In Instrumental reikt hij ons een alternatief wereldbeeld aan met 20 kunstwerken in verscheidene formaten en vormen, waaronder video’s en installaties. Hij draait onze visie ondersteboven op een surreële manier, maar deze keer van een andere bodem dan de Belgische. Vanuit zijn geboorteland Japan trekt de kunstenaar op reis om de wereld te herontdekken buiten de gangbare grenzen. Shimabuku’s oeuvre leidt ons door verschillende landschappen, maar ook door muziektradities. Als vaste reisgezel van zijn werk keren korte, poëtische teksten telkens opnieuw terug. Voor deze eerste tentoonstelling in België werden Shimabuku’s meest recente werken geselecteerd, samen met minder bekende of zelden getoonde creaties. Ze benadrukken Shimabuku’s belang voor muziek, zoals hun centrale rol in de getoonde video's bewijst. De titel verwijst ook naar de vele instrumenten die hij creëert; van werktuigen en ingenieuze uitvindingen naar functionerende, muzikale instrumenten. Zo transformeert Shimabuk u in Bow to Bow (2016) een boogschutters-boog tot een strijkstok om de contrabas mee te bespelen: een oorlogsinstrument wordt een jazzinstrument. In een ander videowerk, Some Things happen twice: an Elephant comes from the Sea (2021), vertelt hij het verhaal van de eerste olifant op de Japanse archipel. De soundtrack is geïnspireerd op het getrompetter van de olifant en toont de kunstenaar al spelend op de trompet terwijl hij de aankomst van de olifant begeleidt. Ook andere creaties getuigen van Shimabuku’s onderzoek naar het dierenrijk. Na een duik genomen te hebben in de onderwaterwereld bij het zien van zijn sculpturen voor octopussen, neemt hij ons mee op een octopus’ begeleide excursie doorheen Japan door middel van gezangen van Braziliaanse straatmuzikanten. Naast geluidsbronnen, bevatten de instrumenten uit de tentoonstelling ook werktuigen. Bijvoorbeeld in Oldest and Newest Tools of Human Beings (2015) plaatst Shimabuku iPhones en prehistorische stenen werktuigen naast elkaar. Door hun overeenkomstige grootte en ergonomische vorm te vergelijken, prikkelt hij ons om beiden te bestuderen als verlengingen van onze lichamen. De projecten van Shimabuku onthullen een onbegrensde nieuwsgierigheid van de kunstenaar over de wereld, en laten ook de onze ontwaken. Curator: Zoë Gray