Philippe Van Snick, Dag/Nacht, 1987

Philippe Van Snick, Dag/Nacht, 1987, acrylverf op hout, spiegelglas.

Vanaf 22 oktober 2022 ben je welkom in de eerste grote overzichtstentoonstelling van Belgisch kunstenaar Philippe Van Snick na zijn overlijden in 2019. Dynamic project toont Van Snicks werk in tien museumzalen, verwijzend naar het decimaal systeem (0-9) dat inherent is aan zijn veelomvattend oeuvre. Je wandelt langs sleutelwerken en verrassende, minder bekende werken van hem. 

Bijzondere aandacht gaat naar Van Snick zijn levenslange fascinatie voor de natuur en haar prachtige structuur en cycli die de kunstenaar gevoelsmatig combineert én overbrugt met geometrisch ingrepen. 
 
De tentoonstelling in S.M.A.K. toont de evolutie van Van Snicks werk van de vroege sculpturale analyses en mathematisch onderliggende verkenningen van tijd en ruimte via conceptuele foto’s en kortfilms naar een latere ontmoeting met kleur. De tentoonstelling wordt gepresenteerd als een cirkel waarin de worsteling van de kunstenaar met de complexiteit van het leven en de wereld centraal staat. Je krijgt zowel sleutelwerken als minder bekende werken te zien. Als een muzikale suite geeft de expo kleur en klankkleur aan een oeuvre dat elke categorisering tart. 

Philippe Van Snick (Gent, 1946 – Brussel 2019) ontwikkelde een eenvoudige vormentaal die verwant is aan het minimalisme. Hij baseerde zich op de binaire logica en op patronen in de dynamiek van de kosmos en de dagelijkse werkelijkheid om formules te ontwikkelen. Zo creëerde Van Snick een decimaal systeem waarmee hij de realiteit rondom hem beheersbaar maakt en die ook het vertrekpunt vormt van zijn palet dat bestaat uit tien kleuren: rood, geel, blauw, oranje, paars, groen, wit, zwart, goud en zilver. De kunstenaar gebruikt deze kleuren om waarnemingen en gevoelens weer te geven op een systematische manier.

Het oeuvre van Philippe Van Snick vertoont geen abrupte stilistische breuken, maar bestaat uit een meanderend proces van reflectie waarin zijn intenties zichtbaar worden. Zijn werken worden gekenmerkt door een persoonlijke noot, een ingetogen artistiek gebaar en de echo van kwetsbaarheid. Speciale aandacht gaat naar Van Snicks intieme leefomgeving: zijn tuin en huis in Frankrijk, zijn levenslange fascinatie met de natuur en haar fraaie structuren en cycli. Deze elementen combineert hij instinctief en worden overbrugd met geometrische interventies. 

Dynamic Project toont zijn eerste sculpturale analyses en op wiskunde gebaseerde verkenningen van tijd en ruimte. Ook conceptuele foto’s en kortfilms komen aan bod. De tentoonstelling staat eveneens stil bij Van Snicks latere ontmoeting met kleur. Kleur als een readymade, maar op een gegeven moment ook als mengsel, als metafoor voor twijfel en kwetsbaarheid. Kleur als een onafhankelijke uitdrukking van ruimte. 

Philippe Van Snicks artistieke productie omvat ook talrijke innovatieve permanente projecten in de openbare ruimte.

Minister Gatz voegde in 2017 twee werken van Philippe Van Snick toe aan de kunstcollectie van de Vlaamse Gemeenschap: de grote installatie Eilanden en het schilderij Boulders, borders and bodies

Tentoonstellingen in hetzelfde museum