Narcisse Tordoir, Fake Echo (2016). Installation views, Royal Museums of Fine Arts Belgium, Brussels, 2018

Narcisse Tordoir, Fake Echo (2016). Installation views, Royal Museums of Fine Arts Belgium, Brussels, 2018

collectiepresentatie

Fake Barok (2016) vormt een perfecte illustratie van Narcisse Tordoirs (°1954, Mechelen, BE) grensverleggende schilderkunstige aanpak. Deze installatie, bestaande uit reusachtige fotocollages van meer dan 27 meter lang en 3,5 meter hoog, kan gelezen worden als één langgerekte fries. Het werk werd in 2024 door de kunstenaar aan S.M.A.K. geschonken, wat de aanleiding vormt voor deze presentatie in de grootste tentoonstellingszaal van het museum.  

De titel van het werk verwijst naar de barok, een 17e-eeuwse kunststroming waarin Tordoir zich al geruime tijd interesseert. Volgens de kunstenaar vormt de barok een stijlperiode die de toenmalige politieke en sociaal-maatschappelijke crisissen – de reformatie en de godsdienstoorlogen – niet langer verhulde, maar toonde in al hun onontkoombare en excessieve waarheid. In de triptiek worden de gruwelen van de vluchtelingencrisis, de oorlog en de klimaatcrisis behandeld. De kunstenaar gebruikt hiervoor gevonden (pers)foto’s en eigen, vaak geënsceneerd fotomateriaal, al dan niet bewerkt met pastelkrijt. Samen vormen ze een overrompelend, samenvattend tableau-vivant van de huidige staat van onze wereld.   

Narcisse Tordoir (°1954, Mechelen, België) werkt in verschillende media, van tekeningen, prenten en schilderijen, tot fotografie en installaties. Vanuit deze ogenschijnlijk moeiteloze veelzijdigheid verkent de kunstenaar historische verwijzingen naar de schilderkunst, terwijl hij zich tegelijk buiten de grenzen van dit medium positioneert. Tordoirs doordachte, gelaagde beeldmontages leggen een sterke nadruk op waarneming en onderzoeken de spanningsvelden tussen romantiek en realiteit, geschiedenis en actualiteit. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum