Michel François, Enroulement, 2021

Michel François, Enroulement, 2021

 

Een blik op 40 jaar artistieke praktijk van de Brusselse artiest Michel François (1956, Sint-truiden), van vroeg werk tot enkele nieuwe creaties die hij speciaal voor Bozar maakte. Geen retrospectieve maar een 'retroprospectieve'. Met beeldhouwkunst, fotografie, video, schilderkunst en installatie creëert de kunstenaar een web van verschuivende connecties tussen zijn kunstwerken. De tentoonstelling is een uniek concept waarbij het ‘totaalkunstwerk’ centraal staat en de exporuimte een verlengde van zijn atelier wordt. Zowat alles hangt aan elkaar vast, geeft betekenis aan het volgende of besmet zijn omstaanders. Contre nature verzoent het onverenigbare met elkaar en stelt legeringen samen die tegen de natuur' in gaan.

François schudt de werkelijkheid door elkaar, stelt ze in vraag en blaast keer op keer haar relatie met kunst nieuw leven in. Schijnbaar eenvoudige objecten en materialen vormt hij om tot dragers van betekenis. Hoe kan een gebaar de status van een object veranderen? Wat is de invloed van de hand van de kunstenaar? En wat is de rol van toeval? 

Michel François ontwikkelt sinds 1980 een hybride en fluïde oeuvre, dat aan elke onderverdeling in stijl- en genrecategorieën ontsnapt. Hoewel hij zichzelf beeldhouwer noemt, brengt hij zijn oeuvre tot stand in alle grootten, met alle media, waaronder de fotografie, videokunst en installaties. Artistiek werd hij hoofdzakelijk opgeleid door zijn vader, een schilder, en door zijn moeder, die danseres en beeldhouwster was. Dat kan zijn aanpak verklaren, die altijd halfweg tussen de drie- en de tweedimensionaliteit ligt, tussen de afbeelding en de sculptuur.

Tentoonstellingen in hetzelfde museum