Franz West, Ohr, 1986,

Franz West, Ohr, 1986, papier-maché, plaaster, metaal, (oor) h. 81cm x b. 40cm x d. 11cm, (sokkel) h. 122.5cm x b. 48cm x d. 50cm, 1987 schenking 

In 1979 volgt Marc De Cock Dr. Roger Matthys op als voorzitter van de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst. Hiermee wordt hij de derde voorzitter van een organisatie die aan de oorsprong ligt van het huidige S.M.A.K. Samen met Karel Geirlandt en Dr. Roger Matthys kan Marc De Cock gerust een van de denkbeeldige architecten genoemd worden van het huidige museum. 

Via de organisatie Jeugd en Plastische Kunst komt Marc De Cock samen met zijn echtgenote in de vroegen jaren zestig in contact met De Vereniging. Zijn belangstelling in de hedendaagse kunst vertaalt zich ook in zijn inhoudelijke en organisatorische bijdrage aan verschillende tentoonstellingen zoals het Forum voor Grafiek in 1969 en 1971 en Figuratie/Defiguratie in het Museum voor Schone Kunsten in 1964. Voor de Biënnale van Venetië van 1990 wordt hij aangesteld als tentoonstellingscommissaris van de tentoonstelling Artisti (della Fiandra)/Artists (from Flanders). Onder zijn voorzitterschap van de Vereniging (1979-1995) maakt Marc De Cock tentoonstellingen met onder andere Willy De Sauter, Ann Veronica Janssens, Luc Tuymans, Mike Kelley en Robert Gober. 

Deze tentoonstelling is een denkbeeldig portret van Marc De Cock aan de hand van kunstwerken uit de Collectie Matthys-Colle en S.M.A.K. De werken verbeelden zijn persoon en engagement, als een beeldend essay. 

Met werk van Dirk Braeckman, Berlinde De Bruyckere, Thierry De Cordier, Raoul De Keyser, Joel Fischer, Michel François, Gilbert & George, Ann Veronica Janssens, Mike Kelley, Bernd Lohaus, Attila Richard Lukacs, Bruce Nauman, Michelangelo Pistoletto, Thomas Schütte, Walter Swennen, Luc Tuymans, Richard Tuttle, Jan Van Imschoot, Philip Van Isacker en Franz West. 

Sinds 2020 beheert S.M.A.K. een deel van de kunstwerken van de Stichting Matthys-Colle. De aankoop van het schilderij Great American Nude #45 (1963) van Tom Wesselmann door de Vlaamse Gemeenschap betekende de start van deze voor België unieke publiek-private samenwerking tussen een stichting en een museum. Gedurende een periode van 10 jaar heeft het S.M.A.K. 39 werken uit de Matthys-Colle Collectie in langdurige bruikleen. Twee keer per jaar maakt het S.M.A.K. presentaties rond en met de werken uit de Collectie Matthys-Colle. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum