Man Ray, paviljoen van elegantie, internationale tentoonstelling van decoratieve en industriële kunsten (detail), 1925

Man Ray, paviljoen van elegantie, internationale tentoonstelling van decoratieve en industriële Man Ray, paviljoen van elegantie, internationale tentoonstelling van decoratieve en industriële kunsten (detail), 1925, platina proof, tentoonstellingsprint gemaakt van het negatief op een glasplaat, 23,5 x 17,5 cm, Parijs, Centre Pompidou, Musée national d'Art moderne / Centre de création industrielle, aankoop op bestelling , print Jean-Luc Piété

Deze tentoonstelling, die eerder in het Musée du Luxembourg in Parijs te zien was, verenigt foto’s en kunstwerken van Man Ray met modesilhouetten uit het interbellum en laat dan ook in de eerste plaats zien hoe ver Man Ray zijn tijd vooruit was en hoeveel hedendaagse modeontwerpers en fotografen hij met zijn werk wist te inspireren. 

Man Ray is de innovatieve ­fotograaf achter surrealistisch werk zoals Le Violon d’Ingres of Noire et Blanche, maar hij begon zijn steile klim naar de top van de kunstberg als modefotograaf. Het Modemuseum in Antwerpen belicht dit voorjaar zijn oeuvre vanuit dat modeperspectief in de expo Man Ray en de mode

Als zoon van een kleermaker en naaister ging dat hem makkelijk af. Zijn werk voor ontwerpers zoals Coco Chanel of Elsa Schiaparelli en voor modebladen zoals Harper’s Bazaar, Vanity Fair en Vogue maakte hem dan ook in sneltempo populair in ­mondaine kringen. 

Voor Man Ray zelf was zijn toegepaste werk vooral een manier om de rekeningen te betalen en een kans om te experimenteren. Zijn ­innovatieve beelden gaven de modefotografie, die tot dan toe voornamelijk een documentair karakter had, een enorme creatieve ­impuls. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum