In het kader van hun partnership gingen Le Soir en het Musée de la Photographie van Charleroi van start met Galerie du Soir. Parallel met elke nieuwe tentoonstelling in het museum stelt Galerie du Soir een jonge, nog te ontdekken kunstenaar voor. Een wissel op de toekomst in vier delen: een kleine maar belangrijke tentoonstelling in het museum, een portfolio in het tijdschrift Photographie ouverte, een voorstelling van de fotograaf in Le Soir en een selectie van zijn of haar werk op de website www.lesoir.be. Niettemin een uitzondering op deze vaste afspraak: de Prix Nationale Photographie Ouverte. Parallel hiermee stelt de Galerie du Soir geen jonge kunstenaar voor, maar duiken we in de fotoarchieven van de krant. Voor de editie 2024 bracht de speurtocht hen bij een ideaal thema voor het seizoen: water. Onder de titel A l’eau ! À l’eau ! Krijg je twee uiteenlopende benaderingen van dat thema te herontdekken, allebei gelinkt aan de zomerperiode waarin de tentoonstelling te zien is. In onze contreien bestaat de zomer uit twee onmisbare ingrediënten: zon en water. En het eerste leidt gewoonlijk tot een massaal en wijdverbreid gebruik van het tweede.
Bij het doorbladeren van de archieven van de krant merkt men twee cruciale zomeractiviteiten op: het strand en de Ronde van Frankrijk. Het strand kwam al aan bod bij de vorige editie van de Prix National Photographie Ouverte, met het oproepen van de vrolijke sfeer van de ‘zandkasteelwedstrijden’ die jarenlang duizenden kinderen naar de Belgische kust lokten.
Deze keer raakte men in de ban van... badpakken. Niet de badpakken die we vandaag overal in de reclames zien maar de badmode van de generaties voor ons. De lokroep van rivieren, meren, zwembaden en zee is onweerstaanbaar in de zomerse hitte, maar zonder een passende outfit duiken we het water niet in.