Kasper Bosmans, Legend: American Picket Fence and the Pink Thread, Gouache and silverpoint on poplar panel, 28 x 21 cm, 2021.

Kasper Bosmans, Legend: American Picket Fence and the Pink Thread, Gouache and silverpoint on poplar panel, 28 x 21 cm, 2021.

Eerste grote museale solotentoonstelling van Kaspar Bosmans

Kasper Bosmans is een verhalenverteller. Hij is gefascineerd door verhalen uit andere tijden, ontrafelt ze en verweeft de losse draden tot nieuwe verhalen. Daarbij gaat hij altijd uit van concrete voorbeelden – dat kunnen obscure anekdotes, ambachtelijke recepten of actuele nieuwsitems zijn – en snijdt aan de hand van lokale, volkse tradities mondiale vraagstukken aan. 

Bosmans (º1990, Lommel, BE) is geïntrigeerd door de mogelijkheden van uiteenlopende technieken en materialen. De tentoonstelling in WIELS bevat meerdere nieuwe werken in brons, email, glas en zand. De ambitieuze en speelse tentoonstelling toont de volle breedte van Bosmans’ werk, waarbij humor en originaliteit niet ontbreken. 

De tentoonstelling draagt de titel Husbandry, een term die landbouw en veeteelt omvat. De zorg voor dieren en het ‘in cultuur brengen’ van gewassen bevinden zich op het snijvlak van natuur en cultuur; zowel goed natuurbeheer als de zorg voor het huishouden vallen eronder. Bosmans' referenties zijn vaak huiselijk; hij is met name geïnteresseerd in de geschiedenis ‘gezien vanuit de keuken’. 

Zijn werk neemt de vorm aan van bontgekleurde muurschilderingen, installaties, sculpturen of schilderijen, zoals de Legends, die zijn handelsmerk zijn. Deze beschilderde houten paneeltjes koppelen formele tradities als heraldiek of boekverluchting aan een beeldtaal ontleend aan kinderboeken of digitale logo’s. De Legends vermijden belerende verklaringen en bieden een, weliswaar enigmatische, ingang tot Bosmans’ denkprocessen; tegelijk zijn het op zichzelf staande, autonome werken. Ze vormen een vervanger van de zaalteksten die we naast de werken gewoon zijn.

Bosmans combineert referenties uit verschillende tijden en culturen om hun overeenkomsten te onderzoeken; in tijden van toenemende polarisatie beklemtoont hij wat wij allen gemeen hebben. Als een roze draad doorheen de tentoonstelling lopen bovendien referenties aan queer cultuur. Ze kunnen allerlei vormen aannemen, zoals bijvoorbeeld de suggestieve titel Boy Butter – die verwijst naar familiegeschiedenissen van botersmokkel en zinspeelt op homoseksuele activiteit op het platteland. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum