Ives Maes - Kosmorama

Anderhalve eeuw wereldexpo’s in beeld 

Beeldend kunstenaar Ives Maes (°1976, Hasselt) schept via de wereldtentoonstellingen een beeld van ’s werelds grootste toekomstverwachtingen: soms met verve ingelost, maar vaak ook niet. Dat maakt van Kosmorama een boeiende reis van het 19de-eeuwse Londen naar het hedendaagse Shanghai. 

Ives Maes fotografeert wereldwijd het patrimonium van de wereldtentoonstellingen. En legt de architecturale overblijfselen van deze korte evenementen en hun locaties vast. Zo toont hij een ironisch contrast tussen de utopische toekomstverwachtingen en de stedelijke realiteit van vandaag. 

Van wereldtentoonstelling tot … het KMSKA 

Wereldtentoonstellingen effenden vaak de weg voor museumcollecties. Een aantal expogebouwen huisvesten vandaag gerenommeerde musea. Soms startten ze als het enige permanente gebouw op het terrein. Het KMSKA is dan wel geen direct overblijfsel van een wereldtentoonstelling, toch is de geschiedenis van het museum sterk verweven met het fenomeen. In 1885, tijdens de eerste Belgische wereldexpositie in Antwerpen, was het KMSKA was nog in aanbouw midden op het tentoonstellingsterrein. Tijdens de expo van 1894 konden bezoekers er op het gelijkvloers komen kijken naar tropische vissen. De bovenverdieping was al volledig ingenomen door de schone kunsten. 

Anderhalve eeuw wereldexpo’s in beeld 

Ives Maes stelt dat de wereldtentoonstellingen ontstonden samen met de uitvinding van de fotografie. Dankzij het waarheidsgetrouwe medium konden organisatoren het bewijs leveren van hun tijdelijke paviljoenen. 

Maes' bevreemdende beelden beginnen bij de eerste expositie in Londen in 1851 en eindigen in Milaan, bij de expo van 2015. Het zijn ‘nabeelden’, overblijfselen van vervagende dromen. Want veel van deze bouwwerken waren gemaakt om te verdwijnen. Vaak bleven ze staan, als een vergeten ruïne. Andere werden wel gebouwd om te blijven. En hebben oorlogen, aardbevingen en pandemieën overleefd. Dubai Expo 2021-22 liet het raadselachtige Museum van de Toekomst na. Is dit opnieuw een panoramische droom of een eerlijke kijk op de wereld? 

Ives Maes is als artistiek onderzoeker verbonden aan de KASK School of Arts Gent en het Hogent Arts Research Fund. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum