Joseph Willaert, 1972. Foto: Frans van den Bremt, collectie Letterenhuis Antwerpen

Joseph Willaert, 1972. Foto: Frans van den Bremt, collectie Letterenhuis Antwerpen

In 1973 maakt de Belgische schilder Joseph Willaert een reeks brieven die hij op groot formaat schildert. Deze zogenaamde 'briefschilderijen' toont hij in de pas geopende Gentse galerie Elsa von Honolulu Loringhoven. Hiervan is enkel de brochure teruggevonden die iets verklapt, maar niet te veel. “U wordt al genoeg bedorven door de hedendaagse schilders”, zo valt er te lezen.

De geschilderde brieven zijn allemaal even groot en de tekst is in blauwe olieverf op doek geschilderd, een verwijzing naar de inkt van de originele brieven. Uit onderzoek blijkt dat minstens zes van deze brieven kopieën zijn van de echte brieven. Naast merkwaardige schilderijen zijn dit dus ook unieke kunsthistorische bronnen.

In Het brievenproject van Joseph Willaert in S.M.A.K. worden de acht schilderijen voor het eerst opnieuw samen getoond. De presentatie bevat ook de originele brieven en andere documenten die het mogelijk maken om dieper in te gaan op de specifieke context van de werken en een beknopte biografie van Joseph Willaert te schetsen.

De tentoonstelling maakt deel uit van het onderzoeksproject Gent, speelveld van de beeldende kunst (1957-1987) aan KASK, School of Arts en werd samengesteld door Godart Bakkers. De groep bestaat uit Godart Bakkers, Koen Brams, Wouter De Vleeschouwer, Sofie Frederix en Naninga Lens. Lise Van Acker hielp mee met het onderzoek naar de briefschilderijen.

Afbeelding: Joseph Willaert, Beste René, 1973, ©Jordi Coppers