Virtueel Museum van Vlaanderen

Virtueel Museum van Vlaanderen is een onderzoek en conceptontwikkeling voor het breed toegankelijk maken van Vlaams erfgoed. De Vlaamse overheid wil een ‘virtueel museum voor de geschiedenis en cultuur van Vlaanderen’ ontwikkelen als instrument in de digitale transformatie van de erfgoedsector.

De Henry van de Velde Awards tonen en bekronen niet alleen Vlaamse ontwerpers, bedrijven en overheden die design slim inzetten, maar ook producten, diensten en systemen met een positieve impact op de samenleving, het milieu en de economie. Daarmee benadrukken deze awards de belangrijke maatschappelijke rol van de designer en zijn/haar opdrachtgevers. Zij zetten de lijnen uit voor de toekomst en reiken ons slimme en zinvolle oplossingen aan voor actuele problemen. 
 
Met de eigen website, de officiële prijsuitreiking, de tentoonstelling en de publicatie vormen de Henry van de Velde Awards een platform voor design uit Vlaanderen. 

De winnaars van de Henry van de Velde Awards 23 zijn gekend! De jury koos 3 winnaars binnen de categorieën Business Innovation, Consumer, Crafts, Design Research, Digital Product, Environment, Graphics, Habitat en Spaces. Ontdek de 27 winnaars vanaf nu op henryvandevelde.be.  

Awards Digital Product: Virtueel Museum van Vlaanderen 

  • Designbureau: Studio Dott 
  • Opdrachtgever: Vlaamse overheid / Departement Cultuur, Jeugd en Media 

Virtueel Museum van Vlaanderen is een onderzoek en conceptontwikkeling voor het breed toegankelijk maken van Vlaams erfgoed.

De Vlaamse overheid wil een ‘virtueel museum voor de geschiedenis en cultuur van Vlaanderen’ ontwikkelen als instrument in de digitale transformatie van de erfgoedsector. Vanuit het perspectief ‘understand to design and design to understand’ heeft Studio Dott een ontwerpend onderzoekstraject opgezet om te exploreren en verbeelden op welke betekenisvolle manieren de beoogde, bijzonder diverse en brede, doelgroep in contact gebracht kan worden met erfgoed. Dit traject resulteerde in een gevalideerde en door de stakeholders gedragen waardepropositie, welke tastbaar werd voorgesteld aan de hand van een digitaal productconcept. 

De jury over Virtueel Museum van Vlaanderen: 

“Dit project steunt op een grondig gebruikersonderzoek dat tot de juiste resultaten heeft geleid. De digitale toepassing is vlot in gebruik en heeft een lage instapdrempel.” 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum