FAste, Geen rook zonder vuur

FAste, Geen rook zonder vuur

Het kunstenaarsduo FAste (Caroline Andrin / Étienne Fleury) zal in de zalen van het Erasmushuis werk tentoonstellen dat ons een nog niet eerder vertoonde interpretatie geeft van de Adagia van Erasmus in de vorm van keramische sculpturen. Onder de titel Haast je langzaam – als verwijzing naar één van de 4151 Spreekwoorden (Adagia) – zijn er op deze tentoonstelling een reeks keramische objecten te zien die nagenoeg allemaal speciaal voor deze gelegenheid zijn gecreëerd.

Samen leggen ze op bijzondere wijze en met een totaal nieuwe benadering een link met de geschriften en de gedachtewereld van Erasmus. Met dit artistieke initiatief opent het kunstenaarsduo FAste een tot op heden nog weinig onderzocht onderzoeksgebied.

Trouw aan hun museale doelstellingen nodigen Erasmushuis & Begijnhofmusea regelmatig hedendaagse kunstenaars uit om zo een dialoog aan te gaan tussen de collecties en de tijd waarin wij leven. Deze tentoonstellingen passen in het kader van het museum zelf, waarbij het publiek deze met geschiedenis doordrenkte ruimten, gevuld met antieke kunst, met andere ogen kunnen bekijken.

Zo zet het museum de keramische objecten van het kunstenaarsduo FAste – hun eerste persoonlijke tentoonstelling – en een van de fundamenteelste werken van de humanist getiteld Adagia  (Spreekwoorden) gelijktijdig in de kijker. Het betreft een geheel van gevleugelde woorden uit de Oudheid die Erasmus uit het Grieks heeft vertaald en van commentaar voorzien. Dit zowel erudiete als speelse werk vormde de inspiratiebron voor het kunstenaarsduo FAste (Étienne Fleury en Caroline Andrin).

Voor de realisatie van deze nieuwe reeks werken heeft het kunstenaarsduo zich gebogen over de volledige tweetalige Latijns-Franse uitgave van de Spreekwoorden – Adagia (uitgegeven in 2011 door Les Belles Lettres, onder leiding van Jean-Christophe Saladin).

Behalve dat het oxymoron in de titel voor Erasmus een levenswijsheid kon illustreren, is het ook van toepassing op het werk van de keramist van wie het creatieproces tijd en geduld vereist. Dit gezegde haakt in op een bepaalde trend onder de publieke opinie die de cultus van snelheid in vraag stelt en onderstreept hierbij dat onze levenskwaliteit afhankelijk is van een beter evenwicht tussen snelheid en traagheid. Deze denktrant, reeds eerder uitgedrukt door de Klassieken, werd door Erasmus weer opgepakt en van commentaar voorzien.

De Adagia vormen eveneens verborgen schatten die een grote interpretatievrijheid bieden. Veel van hen roepen beelden en situaties op. Daarom is het mogelijk een nieuw expressiemiddel uit te vinden bestaande uit metaforen of eclectisch te werk te gaan met bizarre analogieën. FAste laat zich juist door deze improvisatievrijheid inspireren om zo een plastisch werk te scheppen dat al deze referenties en citaten moet uitstralen die meteen beelden moeten oproepen.

Al deze merkwaardige, barokke en originele creaties bieden zowel een klassieke als hedendaagse visie op keramiek en belicht dit medium in zijn historisch perspectief en met al zijn technische mogelijkheden.

FAste

Sinds 2018 werken Caroline Andrin en Étienne Fleury samen onder de naam FAste (Fleury Andrin Studio). Voor de naam van hun duo lieten ze zich inspireren door de Fasti (Kalendergedichten) van Ovidius.

Hun voornaamste wens daarbij is om werken te realiseren met klemtoon op klassieke referenties, waarbij vooral de pracht ervan op de voorgrond moet treden. Ze zijn allebei keramisten en hun creaties getuigen van vakmanschap met toepassing van diverse technieken.

Tentoonstellingen in hetzelfde museum