Gideon Kiefer, The Problem is That the Problem is Us

Gideon Kiefer, The Problem is That the Problem is Us.

Handen en landschappen: de onderwerpen van de jongste schilderijen van Gideon Kiefer ogen bijzonder klassiek. Bovendien zijn de werken met veel métier geschilderd in de traditie van oude meesters als Caravaggio, Rubens, Velazquez en de 17de-eeuwse fijnschilders. Kiefers schilderijen lijken zich dus in hoge mate te schikken naar de eisen en normen van de klassieke esthetica. Ze ‘lijken’ dat te doen, want tegelijk zijn de schilderijen bevreemdend, onheilspellend, ongemakkelijk stemmend, complex en ontwrichtend. Enerzijds wil Gideon Kiefer wel degelijk schoonheid scheppen, anderzijds wil hij de illusie doorprikken: hij wil het natuurgetrouwe, virtuoos geschilderde, realistische beeld ‘kapotschilderen’ zoals hij het zelf noemt. Zo zet hij elk schilderij onder spanning. 

Gideon Kiefer (°1970, Neerpelt) balanceert in zijn werk op de grens van schoonheid en gruwel, van traditie en ‘trash’, van zoete herinneringen en apocalyptische visioenen. Zijn geloof in de kracht van de kunst, de troost van de schoonheid, blijft evenwel overeind. Met de verf gaat hij de strijd aan tegen de duisternis. Rage, rage against the dying of the light.

Locatie: De Halle, Markt 1, 2440 Geel.

Tentoonstellingen in hetzelfde museum