Het in onbruik geraakte knooppunt van de A601 was een van de drie opslagplaatsen voor de 150.000 ton afval; Datum opname: augustus 2021

Het in onbruik geraakte knooppunt van de A601 was een van de drie opslagplaatsen voor de 150.000 ton afval die in juli 2021 bij de door de overstromingen getroffen gemeenten werd opgehaald. Over meerdere kilometers moet allerlei afval worden afgevoerd en verwerkt. Datum opname: augustus 2021.

De overstromingen waardoor het zuiden van België in de zomer van 2021 werd getroffen, richtten ongezien veel menselijke en materiële schade aan. Nooit eerder had het land zo een milieuramp meegemaakt. Wetenschappers zijn het erover eens dat de intensiteit van de stortregens in juli 2021 aan de klimaatverandering te wijten zijn. In augustus 2021, enkele weken na de regenval, begon Gaël Turine aan een ‘herdenkingsfotografieproject’ door het fotograferen van de gevolgen van die overstromingen in de valleien van de Vesder, Lesse, Lhomme, Wamme, Hoëgne en Ourthe.

Tijdens de daaropvolgende achttien maanden volgde hij verschillende keren de loop van elk van die rivieren om de pijnlijke gevolgen van de overstromingen te fotograferen. Elke stad, elk dorp, elke straat of woning en elk bos, elk landbouwgebied of elke rivier heeft een specifiek veerkrachtritme en dat is langzaam. Het maken van dit werk sterkte hem in zijn overtuiging dat het absoluut noodzakelijk was om te laten zien wat er in de regio was gebeurd omdat we een collectieve verantwoordelijkheid hebben. De klimaatverandering is er hier en nu. Zonder dat hij probeerde om volledig te zijn, kon hij door zijn rigoureuze manier van werken in combinatie met zijn documentaire fotografische benadering de aangerichte vernietigingen en de lopende heropbouwprocessen in kaart brengen. De tentoonstelling Mémoire de rivière presenteert een deel van die landschapsfoto’s en laat goed zien dat we dringend in actie moeten schieten om toekomstige rampen te voorkomen. 

Biografie 

Gaël Turine studeerde documentaire fotografie aan de Kunsthogeschool Le 75 in Brussel. Tijdens zijn studies (1994-1997) werkte hij samen met ngo’s zoals Artsen zonder Grenzen en Dokters van de Wereld om te fotograferen in Afghanistan, Angola en Eritrea. Zodra hij was afgestudeerd, begon hij aan een reportage over West-Afrikaanse coöperatieven die met blinden werken, wat leidde tot de publicatie van het boek Aveuglément in de befaamde collectie Photo Poche in 2001, en tot zijn eerste projectie op het festival Visa pour l’Image. Na vier jaar reizen in Afghanistan verscheen in 2004 het boek Avoir 20 ans à Kaboul. Een langetermijnproject met kinderoncoloog Eric Sariban maakte de publicatie mogelijk van het boek Aujourd’hui c’est demain bij uitgeverij Delpire in 2009. 

Tussen 2005 en 2010 werkte hij rond voodoorituelen in Afrika, Haïti en de Verenigde Staten. Het boek Voodoo verscheen in januari 2011. In 2012 en 2013 focuste hij op de scheidingsmuur tussen India en Bangladesh. Het boek Le mur et la peur werd in september 2014 uitgegeven in de reeks Photo Poche, ter gelegenheid van het festival Visa pour l’Image. Tussen 2013 en 2017 maakte Gaël Turine een persoonlijk werk over de stad Port-au-Prince en werkte hij samen met de auteur Laurent Gaudé, die de teksten schreef voor het in 2017 verschenen boek En bas la ville. Tijdens de COVID-19-pandemie vroegen de Brusselse Iris Ziekenhuizen Zuid aan Gaël Turine om een boek over covid te maken. Het boek TRACES, met daarin 155 portretten van ziekenhuispersoneel, werd in maart 2021 gepubliceerd.

Afbeelding boven: In de vallei van de Vesder werd de stad Pepinster zwaar getroffen door de overstromingen. Hele wijken stonden onder water en tientallen oude huizen waren niet bestand tegen de kracht van de stroom en de impact van auto’s, boomstammen, wasmachines enz. die door de stroom werden meegesleurd. Datum opname: september 2021. ©Gaël Turine