De Vrienden v/h S.M.A.K. tonen Finbar Ward - Barely a Ripple.
Finbar Wards (°1990, UK) sculpturale installaties, schilderijen en werken op papier hebben een kameleontische ambitie. Gebruikmakend van een combinatie van organische en onbewerkte substanties en gevonden of afvalmateriaal, reflecteert Wards werk op de geschiedenis, tradities en verhalen die verbonden zijn met de locatie waarvoor het bestemd is en tegelijk ook de fysieke vorm van zijn werk bepalen. In tijden van eindeloze blootstelling aan beelden en een toenemende vervreemding van het fysieke, tracht hij bij de toeschouwer een diepere betrokkenheid bij het werk op te wekken.
De nieuwe reeks werken voor de tentoonstelling bij de Vrienden van S.M.A.K kunnen gezien worden als een reactie op de lockdown van 2020. Zijn research strekt zich uit van de oudheid tot vandaag en gaat op zoek naar individuen die zich aan hun huis en tuin hebben gewijd als een plek van zelfexpressie en troost.
Wards werk is gebaseerd op het gebruik van Larariums in het oude Rome. Deze wandkapelletjes fungeerden als heiligdommen voor huisgoden en beschermgeesten die over het dagelijkse leven van een huishouden moesten waken. Dit idee inspireerde Ward voor zijn reeks Ode to werken gewijd aan het werk van thuiswerkende vrouwen of mannen in vroegere en hedendaagse tijden.
Het gebruikte materiaal van elk werk weerspiegelt de nuances en karaktertrekken van het individu in kwestie en van de ruimtes die het heeft gebouwd, aangepast ingericht en erover nagedacht. Met deze reeks wil Ward een ode brengen aan de doorgedreven inspanningen om zorg te dragen voor onze onmiddellijke omgeving en deze te onderhouden en tegelijk stilstaan bij de eeuwenoude, niet aflatende behoefte om te zeggen: ‘Ik was hier’.