Eva Claus, fragment uit Any Way

Eva Claus, fragment uit Any Way

Boîte noire

Eva Claus behandelt in haar film Any Way een universeel en alledaags onderwerp: lopen. Via drie personages die zich voortbewegen op de atletiekpiste van een stadion worden de bewegingen en houdingen van het lopen ontleed. De montage benadrukt het ritme, de ademhaling, de passen, de bewegende lichamen. De muziek neemt de toeschouwer mee naar een wereld die lichtjes onder spanning staat en waar de blik oog heeft voor details. Door de opeenvolging en herhaling van sommige beelden en de toepassing van het droste-effect op de herhaling van de bewegingen van het lopen gaat de toeschouwer helemaal op in de film. Paradoxaal genoeg nodigt Any Way ook uit tot contemplatie en reflectie.

Eva Claus kiest ervoor om zonder narratieve omkadering of scenario te werken, ze monteert haar beelden intuïtief en laat ruimte voor een vrijheid van expressie en interpretatie. De kunstenares zegt over het lopen: ‘Ik zie de handeling van het lopen als een metafoor van de menselijke toestand: het leven dat zijn gang gaat vanaf de geboorte, de cyclische elementen, het voorbijgaan van de tijd en de relaties in beweging.’ Het eenvoudige stramien van het verhaal opent reflectievelden zonder ze op te dringen, op basis van de reflecties van Eva Claus. Op die manier benadrukt ze ook de harmonie en de poëzie van de dagelijkse handelingen. 

Eva Claus (geboren in Brussel in 1992) is een audiovisuele kunstenares die vooral met 16 mm-films werkt. In haar praktijk wordt ze gedreven door de observatie van (onverwachte) ontmoetingen met landschappen en mensen. Ze heeft interesse voor natuurlijke habitats, de ruimte, de psyche, de circulariteit en de mogelijkheden van het medium film zelf 

Any way Duur: 17’55’’