Ethel Lilienfeld, Fragment uit EMI © Ethel Lilienfeld

Ethel Lilienfeld, Fragment uit EMI

De laatste jaren zagen we een nieuw type van influencers terrein winnen: de virtuele influencers. Die van top tot teen gecreëerde avatars zijn mooi en glad en hebben elk een verhaal te vertellen. Ze delen hun smaak, passies en visie met hun community via een transmediaal verhaal. Ze beloven voor altijd jong en modieus te blijven en nooit problemen te krijgen met hun reputatie. Net zoals de fysieke influencers maken deze digitale wezens reclame voor merken en producten bij hun volgers. En aangezien ze ook altijd beschikbaar zijn, floreren ze als de beste op de nieuwe, snelgroeiende virtuele markt. EMI belichaamt het concept schoonheid en perfectie. Ze is een virtuele influencer die wordt verafgood, tot de dag waarop de twijfel toeslaat. En wat als het de tendens was om er steeds minder als een mens uit te zien? CGI, AI-beeldgeneratoren, een programma om videobewerking te automatiseren, maar ook traditionele technieken zoals reële camerabeelden of FX-make-up: EMI onderzoekt verschillende procedés in een sfeer van virale vlogs en kleurrijke selfies. EMI is een hybride project dat bestaat uit een kortfilm en een webpagina met NFT’s. De website emi.nevergone.cloud is een uitvloeisel van de film EMI en zet het verhaal voort in een andere ruimte en temporaliteit.  

https://emi.nevergone.cloud/ 

EMI Film: 13’54’’ Productie Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains Coproductie met de Fédération Wallonie-Bruxelles. 2023, hybride project (film, webpagina en NFT’s 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum