Tadao Cern, Revealing The Truth, 2013, photographie, 53 × 35 cm. Collection de l'artiste.

Tadao Cern, Revealing The Truth, 2013, photographie, 53 × 35 cm. Collection de l'artiste.

“In België hebben in der tijd Félicien Rops en de Groux, onder anderen mooie types geteekend in een blad dat Uilenspiegel heette en dat ik in der tijd gehad heb en ontzettend 
graag terug zou hebben doch helaas niet meer vinden kan”, schreef Vincent van Gogh in 1882. Toen hij in 1873 in Londen werkzaam was voor de kunsthandel Goupil & Cie, en nog 
geen carrière als kunstenaar ambieerde, bezat hij reeds enkele karikaturen van Rops. Eén ervan, En attendant la confession (1856), zou hij vijfentwintig jaar na de publicatie ervan 
copiëren, het bewijs dat de Belgische kunstenaar een blijvende indruk had achtergelaten. De karikaturen en lithografieën in Uylenspiegel, een tijdschrift opgericht door Rops, vormen 
het uitgangspunt voor deze tentoonstelling. De expositie is opgebouwd rond het werk van de Belgische kunstenaars die hij zag en waardeerde tijdens zijn verblijven in België 
van 1878 tot 1881 en tijdens de winter van 1885 -1886. Deze werken worden geflankeerd door hoogwaardige reproducties van de tekeningen van Van Gogh en citaten uit diens rijke 
briefwisseling. 


Van Gogh bewonderde de kunstenaars die zich door het realisme lieten inspireren en appelleerden aan zijn sociale en spirituele beweegredenen. Ze effenden mede het pad naar 
zijn hoogstpersoonlijke artistieke wereld. In de Borinage, Brussel of Antwerpen; in musea, in ateliers of via de kunstgalerie waar zijn broer Theo werkte... ontdekte Van Gogh talrijke 
Belgische kunstenaars die een invloed zouden hebben op zijn blik als schilder. Daarnaast liet hij zich ook beïnvloeden door de gravures en illustraties die zijn broer hem toestuurde 
of die hij zelf uit tijdschriften bijeen sprokkelde en die zijn verlangen naar het kunstenaarschap aanwakkerden. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum