On Display - Design van de boetiek

Als object van design en architectuur, als plaats van uitwisseling en als sociaal baken speelt de winkel een centrale rol in ons stedelijk landschap en in de geschiedenis van onze handelspraktijken. Van 12 oktober tot 5 maart biedt de tentoonstelling On Display - Design van de boetiek een blik op deze plaatsen van verleiding, die genesteld zijn in het hart van ons erfgoed en onze cultuur, tussen "shop experience" en innovatielaboratorium. 

Design van de boetiek 

Als etalage en drijfveer van de moderniteit heeft de winkelruimte architecten en designers uitgedaagd, van de eerste burgerlijke boetieks van begin 19e eeuw tot de ontwikkeling van het globaal design, consumerisme en de opkomst van retail design tijdens de 20e eeuw. De winkel van vroeger en nu biedt een experimenteerruimte aan designers en architecten: van de eerste formele onderzoeken van Adolf Loos tot de realisaties van Marc Newson, over de zoektocht naar een globale entiteit met het merk AEG en de mythische Olivetti-boetieks. De tentoonstelling On Display onderzoekt de evolutie van onze esthetiek en onze uitwisselingspraktijken en brengt de impact van design in onze dagelijkse omgeving in kaart aan de hand van het concept van de winkel. Meubels, archiefstukken, interieurinrichting, etalages of publiciteitsondersteuning, het bezoek aan On Display getuigt van vele experimenten en winkelconcepten als mijlpalen in de geschiedenis van design en van commerciële architectuur. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum