Foto: Pascale Marthine Tayou, Colored Stones (detail), 2018  Courtesy the artist and GALLERIA CONTINUA, exhibition view Hedges, Edges, Dirt - ICA / VCU, Richmond, USA, 2018.

Foto: Pascale Marthine Tayou, Colored Stones (detail), 2018.

Congoville - Hedendaagse kunstenaars bewandelen koloniale sporen

Op de plek waar in 1920 de Ecole Coloniale Supérieure werd opgericht, bevinden zich vandaag zowel het Middelheimmuseum als de Universiteit Antwerpen. Honderd jaar later vormt dit de aanleiding voor het Middelheimmuseum om de sporen van de koloniale geschiedenis van de site te onderzoeken en leesbaar te maken. Dit doet het door nieuw historisch onderzoek samen te brengen met een hedendaagse artistieke blik. 

Gastcurator Sandrine Colard hanteert Congoville als een verzamelnaam voor fysieke en mentale sporen uit het koloniaal verleden in België. Deze sporen zijn vaak in het volle zicht verborgen, en  werken bewust of onbewust nog door in de samenleving van vandaag. In dit project gaat het over een schoolgebouw, een park, imperialistische mythes, maar ook over de mensen met Afrikaanse roots in België. Vijftien internationale kunstenaars bewonen deze imaginaire stad Congoville waarin ze de bezoeker rondleiden over het Middelheimterrein. Ze wandelen als ‘zwarte flaneurs’ door heden en verleden en gidsen ons in een zoektocht om opnieuw een open en gedeelde publieke ruimte te verbeelden. Ze brengen vanuit hun artistieke praktijk andere, nieuwe perspectieven op een historisch verhaal van kolonialisme dat vaak nog te éénduidig verteld wordt.  

Deelnemende kunstenaars: Sammy Baloji (DRC/BE), Bodys Isek Kingelez (DRC), Maurice Mbikayi (DRC/SA), Jean Katambayi (DRC), KinAct collective (DRC/BE/FR), Simone Leigh (US), Hank Willis Thomas (US), Zahia Rahmani (FR), Ibrahim Mahama (GH), Angela Ferreira (PT), Kapwani Kiwanga (CAN/FR), Sven Augustijnen (BE), Pascale Marthine Tayou (CAM/BE), Elisabetta Benassi (IT), Pélagie Gbaguidi (BEN/BE)  

Tentoonstellingen in hetzelfde museum