Voor deze eerste overzichtstentoonstelling die aan de kunstenaar is gewijd, vat Keramis 30 jaar aan dichte en kleurrijke creaties samen.
Keramis en het Gerhard-Marcks-Haus in Bremen (Duitsland) bundelen hun krachten om de eerste overzichtstentoonstelling van de Belgische kunstenaar Clémence van Lunen te organiseren.
Clémence van Lunen, geboren in Brussel in 1959, volgde vanaf haar tienerjaren de Academie voor Schone Kunsten in Watermaal-Bosvoorde. Tussen 1977 en 1980 studeerde ze aan de École Supérieure des Arts Le 75, in het beeldhouwatelier van Michel Smolders. Geïnspireerd door hem begon ze met keramiek te werken. Tussen 1980 en 1983 zette Clémence van Lunen haar opleiding voort aan de École Nationale des Beaux-Arts in Parijs, bij de beeldhouwers Jean Cardot (1930-2020) en Etienne Martin (1913-1995).
In de jaren 80 beeldhouwde ze voornamelijk hout, maar experimenteerde ze ook met andere materialen. Aan het begin van de jaren 2000 werd keramiek geleidelijk haar belangrijkste focus, met name na reizen naar China. Met een monumentale porseleinen bloem won ze in 2008 de Grote Prijs op de Internationale Biënnale van Vallauris.
Clémence van Lunen werkt in series (Chinese Landscape, Doodle, Cascades, Dragons, Wicked Flowers, Tang Family en Curtains) en blijft haar werk tot op de dag van vandaag vernieuwen. Ze heeft een rijk sculpturaal oeuvre gecreëerd dat zowel compact als samenhangend is.
Door een "esthetiek van vitaliteit" (F. Bodet) die in het materiaal zelf was vastgelegd, zorgde haar aanpak in de jaren 2000 voor een aanzienlijke vernieuwing in de keramische beeldhouwkunst. De kunstenaar beschouwt haar proces als een vreugdevolle strijd, waarbij ze werkt met formaten die passen bij haar eigen lichaam. Met veel humor werkt ze met klei vanwege de plasticiteit ervan, waardoor ze spanning creëert in de resulterende vormen door een dynamisch kleurgebruik.
Beeld:Clémence Van Lunen, Bacalan-fonteinen © Jacques Brehan