Honderd jaar geleden werd Bert De Leeuw (1926–2007) geboren op het Antwerpse Zuid. Doorheen zijn omvangrijke oeuvre loopt een grote rode draad: de fascinatie voor de oorsprong en de eindigheid van het leven binnen een kosmisch geheel.
Deze zomer brengt het KMSKA hulde aan deze veelzijdige kunstenaar met een sfeervolle expo die zijn artistieke evolutie belicht: van zijn ruwe materieschilderijen en monumentale sculpturen tot installaties die leven, dood en verwondering oproepen. In de museumtuin komt zijn spel met cijfers en structuren tot leven in een reeks bronzen modules. De tentoonstelling eindigt met zijn late werk Similaun 3000, dat een bijzondere finale vormt. Laat je meevoeren door het rijke en verrassende oeuvre van deze zelfopgeleide kunstenaar. Met een scenografie ontworpen door zijn zoon Hendrik De Leeuw wordt de tentoonstelling niet alleen een artistieke ontdekkingstocht, maar ook een bijzonder persoonlijke ervaring.
Zijn leven lang bleef hij zoeken naar manieren om ideeën een visuele vorm te geven. Als autodidact gebruikte hij daarbij zijn ervaring als schilder van cinemareclames en decorbouwer bij de BRT. Tijdens zijn carrière experimenteerde hij met uiteenlopende materialen: glaspareltjes voor een sprankelend effect, of stukken frigolite om grote volumes uit te proberen.
De tentoonstelling in het prentenkabinet toont een breed overzicht van zijn oeuvre. Het beginpunt zijn De Leeuws materieschilderijen uit de late jaren 1950, waarin hij verf vermengt met verschillende stoffen en er tijdens het drogen in kerft. De subtiele onderliggende kleuren en oervormen die hieruit ontstaan, vergelijkbaar met menselijke sporen in prehistorische rotsschilderingen, komen terug in zijn latere werk. Het is rond 1957 dat de kunstenaar ook begint tentoon te stellen, onder meer met kunstenaarsgroep G58 in het Antwerpse Hessenhuis. Zijn werk krijgt internationale weerklank in steden als Londen en New York, en brengt hem in contact met grote namen als Giorgio de Chirico, Giacometti, Bacon en Fontana.
In 1965 schakelt hij over naar driedimensionale kunst, met beelden en installaties rond de grote thema’s van het bestaan: leven en dood, onzekerheid en verwondering. Zijn fascinatie voor cijfers en structuren resulteert in onder meer zes bronzen kubussen in de museumtuin, deel van een groter geheel van 24 elementen die eindeloos gecombineerd kunnen worden. De tentoonstelling toont dit creatieve proces met schetsen, maquettes en modellen, én sluit af met het late werk Similaun 3000 (1995), een sculptuur van 24 elementen die tegelijk verwijst naar de prehistorische mummie Ötzi en de toekomst van de mens.
Met een scenografie ontworpen door zijn zoon Hendrik De Leeuw, is de expo een meeslepende ervaring.
Beeld: Bert De Leeuw, 1/24 x 23 x 22 ... x 1, Inv.nr. 3134, KMSKA - Collectie Vlaamse Gemeenschap © SABAM Belgium, 2025, foto Sanne De Block